Sabies que la programació és actualment l’assignatura més buscada pels pares a molts països del món? Als Estats Units, un 90% dels pares consideren que aprendre a programar serà totalment necessari per al seu futur i valoren molt positivament que els alumnes de primària i secundària en puguin aprendre a l’escola, segons un estudi recent de Gallup i Google. Consideren que és una habilitat essencial i que és tan important com les assignatures més tradicionals de matemàtiques, història, llengua o ciències naturals.
Actualment, una trentena de països inclouen obligatòriament la programació dins del currículum oficial de les escoles, entre ells Gran Bretanya o Austràlia, i molts altres, com ara la Xina, on els pares també demanen cada dia més que hi hagi aquesta opció, han activat diferents polítiques per incentivar l’aprenentatge de la programació tant dins de les escoles com a les extraescolars de programació, robòtica i pensament computacional. De fet, a la Xina l’any 2019 es registrava cada sis dies una nova startup dedicada a l’ensenyament de la programació.
A Catalunya la programació encara no forma part del currículum oficial de les escoles i la formació dels mestres i professors per poder introduir la programació i el pensament computacional a les aules és encara insuficient. Així com a vegades necessitem apuntar els nostres fills a una acadèmia d’idiomes per ajudar-los a fer un pas més enllà, l’aprenentatge de la programació es fa actualment a les acadèmies de programació.
Es tracta, doncs, d’una extraescolar que contribueix a la formació dels infants i adolescents i que, per tant, va més enllà d’una opció basada només en els interessos o aficions dels més joves, que necessiten adquirir noves habilitats per afrontar el seu present i el seu futur. Volem que es quedin enrere?
A continuació et presentem 10 raons per aprendre a programar durant la infància:
1. Pensament computacional
Aprendre a programar és una de les millors maneres de treballar el pensament computacional, que és un conjunt d’habilitats que ens ajuden a resoldre problemes de qualsevol tipus. Els nens i nenes que desenvolupen el pensament computacional des de ben petits són capaços de solucionar grans problemes dividint-los en problemes més petits, aprenent a trobar-hi similituds i patrons, utilitzant l’abstracció i buscar solucions eficients pas a pas. Per això sovint diem que aprendre a programar és aprendre a pensar i que, més enllà de l’aplicació d’aquests coneixements dins l’àmbit tecnològic, els infants que aprenen a programar tenen molta més facilitat per enfrontar-se a qualsevol situació en què hagin de decidir per ells mateixos i buscar solucions.
2. Pensament crític
Precisament gràcies a aquesta capacitat de pensar per ells mateixos, quan ensenyem a programar als més petits també els estem donant eines que els ajuden en el seu desenvolupament personal.
La capacitat analítica que desenvolupen gràcies al pensament computacional, l’habilitat d’entendre problemes i situacions de tot tipus i el fet de buscar-hi constantment solucions a base de provar, equivocar-se, veure’n els resultats i seguir investigant fins a trobar la solució lògica… Tots aquests aspectes ajuden els nens i nenes a plantejar-se el per què de les coses i posar en dubte tot allò que els expliquen, de manera que inconscientment desenvolupen també un pensament crític i obtenen prou eines per ser capaços de construir la seva pròpia visió i la seva opinió sobre diferents temes.
3. Raonar i expressar-se de manera lògica
Els nens i nenes que treballen el seu pensament computacional des de ben petits són més ràpids a l’hora de relacionar conceptes. Això els ajuda tant en el seu dia a dia com a l’escola, ja que molts dels infants que comencen a aprendre a programar noten un canvi a moltes de les assignatures que fan als centres educatius, ja sigui a l’hora de resoldre problemes matemàtics com a l’hora d’aprendre anglès o de millorar la seva comprensió lectora. Aquesta capacitat de raonar i relacionar conceptes també els ajuda a ordenar les seves idees i expressar-les pas a pas, de manera clara i entenedora.
4. Aprendre un idioma universal
Fa uns anys es va començar a donar molta importància a aprendre anglès, però existeix un idioma universal molt més parlat que l’anglès o el xinès i és precisament la programació, que és l’idioma de les màquines.
Estem envoltats de tecnologia i cada vegada ho estarem més, tant a casa com en l’àmbit laboral, sigui quina sigui la nostra feina. És per això que aprendre a programar és una de les habilitats indispensables del segle XXI i ens ajuda a treballar-ne d’altres que també són cada dia més importants i són molt més valorades per les empreses a l’hora de buscar nous treballadors.
5. Creativitat i imaginació
Una d’aquestes habilitats, que a més podem potenciar des de ben petits, és la creativitat i l’enginy. Els nens i nenes tenen molta imaginació i la programació els pot ajudar a materialitzar moltes de les idees que tenen. L’educació STEAM busca potenciar tota aquesta creativitat dels infants i hi ha projectes de molts tipus que poden desenvolupar des de petits mitjançant la programació, ja sigui la creació d’un videojoc propi que segueixi la història que ells han imaginat, el disseny d’un robot que faci exactament el què vulguin, aplicacions i programes que ajudin les persones o projectes personals que incloguin circuits electrònics o domòtica per animar la seva habitació.
6. Millora de la concentració i la constància
Aprendre a programar és una activitat que requereix cert esforç mental i, sobretot, molta pràctica. Per tant, quan els nens i nenes aprenen a programar milloren la seva capacitat de concentració i agafen uns hàbits d’estudi regular i una constància que són aplicables tant als seus estudis com a l’hora d’organitzar-se el dia a dia i fer altres activitats fora de l’escola. Escollir una extraescolar de programació i robòtica ajuda els nens a establir rutines que els seran útils al llarg de tota la vida.
7. Millora de l’autoestima de l’infant
Un altre aspecte molt important és que el treball per projectes que es fa amb l’educació STEAM contribueix a millorar l’autoestima dels infants que hi participen. El fet de veure com el seu esforç es converteix en un objecte, que pot anar des d’un robot o el sistema de reg d’una planta, o en una aplicació divertida o un videojoc com els què els agrada consumir, però fet per ells mateixos, els ajuda a veure què són capaços de fer i fa que se’n puguin sentir orgullosos quan altres persones poden veure, utilitzar i gaudir el projecte que han construït.
8. La col·laboració i el treball en equip
És habitual pensar que aprendre a programar és una activitat individual i quan parlem d’aprendre programació segurament molta gent visualitza una persona sola davant d’un ordinador. Tanmateix, hi ha molts projectes col·laboratius que es poden fer mitjançant la programació. De fet, a Codelearn fomentem el treball en grup i les competicions per equips tant de manera online (a través de la plataforma) com amb l’organització d’activitats STEAM presencials, com ara els reptes presencials de la Codeathlon, una lliga de programació i robòtica on es competeix per clans formats per grups d’alumnes.
9. Futur laboral
El sector TIC guanya cada vegada més pes com a motor econòmic i amb l’arribada de la COVID19 i el procés de digitalització que han viscut les empreses, així com la necessitar de diversos sectors d’adaptar-se ràpidament a la situació utilitzant la tecnologia, la tendència s’ha accelerat durant els últims mesos.
Actualment les empreses tenen problemes per poder contractar perfils digitals i hi ha una manca de formació en carreres STEM que fa impossible cobrir milers de llocs de treballs. S’està generant una escletxa entre la formació dels joves i la realitat laboral amb la qual es troben quan finalitzen els seus estudis. Arribarà un moment, d’aquí a pocs anys, en què saber programar serà pràcticament imprescindible i una habilitat totalment necessària dins l’àmbit laboral, fins i tot en posicions que no tinguin un vincle directe amb la programació. Per tant, és important que els infants adquireixin aquesta habilitat com abans millor i que comencem a trobar-ho tan natural com aprendre a llegir o escriure.
10. Diferents projectes i àrees d’especialització
Si, com hem dit, al llarg de la seva educació i el seu procés d’aprenentatge de la programació els nens i nenes tenen l’oportunitat d’aprendre a realitzar projectes molt diferents, el seu futur passa també per un ampli ventall de possibilitats quan s’hagin d’enfrontar al món laboral.
La demanda de professionals que sàpiguen programar no els limita a un o dos llocs de treball específics: existeixen diferents àrees d’especialització de la programació que van des del desenvolupament web, que alhora inclou diferents branques, fins al desenvolupament d’aplicacions, el disseny i programació de videojocs, projectes de realitat virtual i realitat augmentada, seguretat informàtica, entre altres. Aprendre a programar els obre moltes portes dins l’àmbit tecnològic, a banda d’ajudar-los en molts altres sectors professionals en què la tecnologia tindrà cada vegada un paper més important.