Select Page

Són moltes les raons per aprendre a programar des de petits i per això és necessari que els nens i nenes vegin la programació com una activitat divertida amb la qual s’ho passin bé i puguin ser tan creatius com vulguin. Ensenyar a programar a infants i adolescents d’una manera entretinguda i motivadora pot ser un gran repte però, per sort, actualment existeixen eines molt diverses que permeten als més joves fer els seus primers passos dins del món de la programació i provar si els agrada. Aquesta setmana us volem presentar 5 eines lliures o de baix cost que són perfectes per iniciar-se en diferents àmbits com la programació, el modelatge 3D, la robòtica o l’electrònica.

1. Scratch

Creada pel MIT Media Lab i utilitzada cada dia a més escoles, Scratch és probablement l’eina més coneguda per a introduir la programació i el pensament computacional entre els més petits. És un llenguatge de programació visual que permet crear animacions, jocs, històries interactives… I, el més interessant, permet compartir els projectes amb altres usuaris que en poden fer la seva pròpia versió. Scratch és gratuït i molt fàcil d’utilitzar: en comptes d’escriure codi, els usuaris només han d’arrossegar i col·locar blocs que permeten realitzar unes accions determinades que serveixen per crear interaccions entre personatges i objectes i anar teixint la història del nostre joc o animació.

La mateixa web oficial de Scratch proposa diferents projectes per familiaritzar-se amb el programa. Encara que sigui un llenguatge senzill, amb Scratch es poden fer projectes de diferents nivells de dificultat i a vegades pot ser difícil arribar a treure’n el màxim de profit. En aquest sentit, als Campus Tecnològics de Codelearn utilitzem Scratch per fer diferents cursos i adaptem l’eina a l’edat de l’alumnat: L’Hora del Conte és un casal d’estiu pensat per apropar la programació a nens i nenes de cicle inicial a través de contes clàssics, mentre que a Programació de Videojocs amb Scratch l’alumnat aprèn a planificar les diferents etapes de disseny d’un videojoc.

2. AppInventor

Quan un infant mostra interès per crear aplicacions, la millor eina per experimentar i comprovar si li agradaria aprendre a crear-ne amb aquest i altres recursos és AppInventor, que s’assembla molt a Scratch i va ser creada també pel MIT. Utilitzant el mateix sistema de blocs gràfics, AppInventor permet crear aplicacions mòbil per a Android de manera ràpida i senzilla, sense necessitat de tenir coneixements previs sobre programació.

Si ja heu provat AppInventor i voleu anar un pas més enllà, es pot combinar la creació d’aplicacions utilitzant aquesta eina i la programació de videojocs a Scratch o la robòtica amb Arduino. És el cas del campus d’Introducció a la robòtica amb Arduino i AppInventor, on aprenem tant a construir un robot com a crear una aplicació per controlar-lo des del nostre mòbil, o el campus Construïm la nostra consola amb Arduino + Scratch + AppInventor, on combinem aquestes tres tecnologies de manera creativa.

3. TinkerCAD

TinkerCAD és un programa gratuït en línia perfecte per introduir-se al món del modelatge en 3D. És un entorn de creació d’objectes 3D, que poden estar pensats tant per a la seva impressió com per a la seva utilització en jocs 3D. TinkerCAD és fàcil d’utilitzar i és una eina visualment atractiva, per la qual cosa pot animar els més petits a fer les seves pròpies creacions. Els objectes que es poden fer amb aquesta eina són relativament senzills, però és especialment útil per aprendre a jugar amb l’espai, agrupar figures o familiaritzar-se amb els diferents formats de fitxers tenint en compte la seva finalitat (ser impresos o utilitzar-se per a jocs).

Si ja heu començat a utilitzar TinkerCAD i esteu buscant un nou projecte per seguir treballant i aprenent, podeu seguir el tutorial de Codelearn Castelldefels per aprendre a crear un Pokémon en 3D des de zero. I, si teniu problemes per aprendre’n de manera autònoma i preferiu buscar un curs, contacteu amb el vostre centre més proper per conèixer-ne l’oferta de campus.

4. Processing

També creat per membres del MIT Media Lab, Processing és un entorn de desenvolupament de codi obert que utilitza un llenguatge de programació propi basat en Java. Està dissenyat per poder ser utilitzat per persones sense gaire coneixements de programació, és fàcil d’aprendre i, de fet, sovint es fa servir per ensenyar unes bases de programació i com a eina de producció de projectes artístics o visuals. L’entorn és gratuït i disposa d’una bona documentació en anglès, de manera que tot i ser un llenguatge senzill ens permet crear projectes molt elaborats.

Aquest estiu a Codelearn estrenem el campus de Videojocs amb Processing, pensat per a alumnes a partir de 12 anys, on aprendrem a utilitzar el llenguatge i l’entorn a través de la programació de videojocs senzills. Si has fet un cop d’ull a Processing i creus que preferiries tenir ajuda per fer-hi els primers passos de manera guiada, demana informació sobre aquest curs al centre més proper.

5. Arduino

Per a aquells nens que estiguin interessats en l’electrònica, Arduino és una plataforma de hardware lliure basada en una placa a partir de la qual es poden crear objectes electrònics interactius, com ara robots o sistemes domotitzats. Cadascú pot crear i modificar les seves plaques com vulgui, així com també pot programar aplicacions i posar-les dins d’una placa Arduino utilitzant el llenguatge de programació propi que utilitza. En aquest cas, sí que caldria comprar les plaques i els connectors, però crear projectes amb Arduino no suposa cap altre cost i dóna molta llibertat de creació.

Segur que trobareu molts projectes a la xarxa que us puguin inspirar a treballar amb Arduino. És una gran eina per treballar en projectes STEAM i combinar diferents tecnologies i àrees de treball. Un dels nostres campus preferits és Automatització de l’hora amb Arduino, que és només una petita mostra de les possibilitats que ofereix aquesta plataforma per fer realitat moltes de les idees que ens puguin passar pel cap.

Ús de cookies

Codelearn.cat utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si segueixes navegant entenem que ho acceptes. Més informació

ACEPTAR