Select Page

Cada dia hi ha més nens i nenes que somien amb crear els seus videojocs, un fet totalment normal si tenim en compte el creixement del consum de videojocs durant els darrers anys. Per sort, cada dia és més fàcil i accessible aprendre a programar videojocs, ja que són moltes les plataformes que existeixen per introduir-se a aquest món i que s’adapten a les diferents edats i els diferents nivells de coneixement que poden tenir els més joves.

Molts infants i adolescents tenen el seu primer contacte amb la creació de jocs gràcies a Scratch, el popular entorn de programació visual creat pel MIT. Però, com que ja n’hem parlat sovint i el vam recomanar com una de les 5 eines per ensenyar programació als més petits, avui ens centrarem en altres entorns de programació de videojocs.

RPGMaker

RPGMaker és un programa que ens permet crear jocs de tipus rol en 2D sense haver de programar. SI visiteu la web oficial de RPGMaker veureu de seguida de quin tipus de jocs estem parlant, on els protagonistes són els mapes, els personatges i els seus diàlegs i interaccions, com ara una batalla.

L’entorn del programa és atractiu visualment i és fàcil d’aprendre a utilitzar, de manera que no és necessari tenir coneixements previs per començar a experimentar i crear les primeres històries. El campus de Creació de jocs amb RPGMaker és molt divertit especialment per a infants que tinguin entre 9 i 11 anys, que al final de la setmana poden jugar al seu primer videojoc i compartir el seu projecte final amb la resta de companys per veure les diferents idees que ha tingut cadascú i com les han fet realitat a través dels seus personatges, els escenaris i les històries creades.

Stencyl

Seguint amb la creació de jocs en 2D, Stencyl és una plataforma de creació de videojocs gratuïta amb la qual podem crear jocs per a ordinadors, mòbils i pàgines web. La seva interfície és semblant a la de Scratch, ja que utilitza el mateix sistema de blocs visuals que es poden arrossegar i col·locar allà on vulguem, però també permet que els usuaris escriguin codi per crear altres blocs i altres tipus d’interaccions.

Més de mig milió de persones ha utilitzat aquesta plataforma de desenvolupament de videojocs per fer els seus propis projectes i fins i tot publicar-los a botigues com l’App Store, Google Play o plataformes com Steam. El campus de Creació de videojocs amb Stencyl està recomanat sobretot per a nens i nenes a partir de 12 anys, que al llarg de la setmana aprenen a desenvolupar i publicar els seus primers videojocs amb aquest programa.

Roblox

Roblox és una plataforma multijugador en línia que permet als seus usuaris crear els seus propis mons virtuals, una opció que ja han utilitzat més de cinc milions de creadors. La plataforma per crear aquests mons utilitza un llenguatge de programació propi que és una variació del llenguatge Lua. Podríem dir que Roblox segueix un camí similar al de Minecraft, ja que les opcions que ofereix la plataforma fan que sigui més que un joc i permeten que els seus usuaris siguin també molt més que consumidors de videojocs.

El campus de Roblox Coding també està recomanat per a nens i nenes que tinguin com a mínim 11 o 12 anys. Al llarg de la setmana aprendran les bases del llenguatge Lua, començaran a utilitzar variables, bucles i condicionals, programaran jocs senzills i, en definitiva, trauran el màxim de profit d’una plataforma amb la que molts gaudeixen jugant diàriament.

Unity

Unity és una de les plataformes de desenvolupament de videojocs més importants actualment i és una bona eina per començar a programar videojocs. La plataforma fa possible la creació de jocs 2D i 3D a través d’una interfície intuïtiva i senzilla d’aprendre a utilitzar. Sovint es relaciona Unity amb videojocs independents, però ha donat lloc a jocs tan populars com el Pokémon Go, Super Mario Run o Hollow Knight, tres exemples de videojoc dissenyats per a diferents plataformes. Si mirem les últimes novetats, l’adaptació a mòbil de Crash Bandicoot (Crash Bandicoot: On the Run!, que ha estat publicat per King) s’ha desenvolupat amb Unity.

Els adolescents gaudeixen especialment dels nostres Campus Tecnològics de Unity, tant el Campus creació de videojocs 2D com el Campus de videojocs 3D amb Unity, que disposa d’un segon nivell per ampliar coneixements i crear projectes tant a través de visual scripting com utilitzant C/C#.

Unreal Engine

Una altra de les plataformes de desenvolupament de videojocs més utilitzades és Unreal Engine, creada per l’empresa Epic Games. Si en el cas de Unity predominaven els jocs per a mòbil, tot i que hem vist que n’han desenvolupat per a molts altres dispositiu, amb Unreal també s’han creat jocs per a moltes plataformes, però predominen més els jocs per a consoles, com la Play Station 4, la Xbox one o la Nintendo Switch.

Per a un públic també adolescent, els cursos de Videojocs amb Unreal Engine (nivells 1 i 2) són una bona oportunitat per fer els primers passos en aquesta plataforma de manera guiada, veure com funciona la seva interfície, entendre les físiques dels jocs i crear nous projectes des de zero.