Coronavirus i confinament: les extraescolars online i els avantatges de l’e-learning

Després de les mesures aprovades per la Generalitat de Catalunya per afrontar la situació del coronavirus i la decisió de tancar els centres Codelearn mentre les escoles estiguin tancades, la majoria dels nostres alumnes s’enfronten per primera vegada a la formació purament online, ja que el mètode Codelearn es basa en una formació semi presencial.

Així doncs, durant les properes setmanes Codelearn ofereix la possibilitat de seguir treballant des de casa, la qual cosa ha esdevingut una oportunitat per experimentar amb un sistema de formació que mira cap al futur acadèmic i professional dels nostres alumnes.

L’e-learning és un sistema de formació que es caracteritza per utilitzar la tecnologia. En podem dir de moltes maneres (aprenentatge virtual, formació a distància, formació online…), però sempre ens estem referint a un ensenyament que es realitza a través d’Internet. Malgrat que l’associem sobretot a les universitats a distància o cursos oberts i gratuïts (els anomenats MOOC), l’e-learning és un recurs formatiu que ofereix moltes possibilitats i que és prou flexible per fer-se un lloc entre els recursos educatius per a nens i adolescents.

Ja fa temps que els ordinadors, els mòbils i les tauletes han entrat en joc a l’hora d’educar els nostres fills i filles, tant a l’escola com a casa, gràcies a la gran varietat de programari i aplicacions desenvolupades amb aquesta finalitat. Tanmateix, encara no hi ha gaire opcions d’extraescolars en línia, un fet que pot semblar contradictori si tenim en compte que ens dirigim a nadius digitals.

La majoria de la formació a distància està pensada per a adults, per la qual cosa avui destaquem els avantatges de l’e-learning per a nens i adolescents a partir de la nostra experiència amb la plataforma online de Codelearn:

1. La societat tecnològica i el futur laboral dels joves

Vivim cada vegada més envoltats de tecnologia, tant en l’àmbit personal com en el professional o l’acadèmic. De fet, la tecnologia està tan present en tots els àmbits que cada vegada hi haurà més diferència entre les persones que sàpiguen entendre la tecnologia i comunicar-s’hi i aquelles que no, motiu pel qual defensem la necessitat d’aprendre a programar com abans millor.

L’ensenyament no és l’única cosa que ha canviat, el treball també ho fa progressivament. Cada dia hi ha més gent que aprofita la tecnologia per treballar des de casa o que són nòmades digitals, és a dir, persones que utilitzen les noves tecnologies per treballar des de qualsevol lloc. Són tendències que aniran a l’alça perquè cada vegada seran més les feines relacionades amb la tecnologia i és molt probable que el futur laboral dels nostres fills i filles passi per moltes situacions en què hagin de treballar a distància i connectats a la xarxa.

2. Desenvolupament de l’autonomia dels nens i nenes

L’e-learning és un tipus d’aprenentatge que suposa molts reptes per a l’alumne a nivell individual i contribueix al desenvolupament de la seva autonomia. El fet que no hi hagi una aula física, amb uns companys asseguts a la taula del costat i un professor a la del davant, fomenta que els alumnes intentin primer treballar sols i trobar solucions als problemes que se li plantegen, i més tard és quan passen a enviar les consultes si no se’n surten.

D’altra banda, l’aprenentatge virtual els obliga a adquirir més responsabilitat sobre la seva feina, ja que són els mateixos alumnes qui han de recordar les tasques que han de fer i s’han d’organitzar per aconseguir-ho. En el cas de Codelearn, els alumnes online també compten amb el suport d’un tutor, però es tracta d’un aprenentatge autònom on els protagonistes són els alumnes.

3. Una formació centrada en l’alumne

En aquest sentit, hi ha una diferència molt clara amb l’ensenyament presencial, que en la majoria de casos i metodologies té el professor com a eix central de l’ensenyament. La formació online gira al voltant de l’alumne, que cal destacar que es connecta a la plataforma pel seu propi interès d’aprendre, i és el mateix alumne qui avança en el seu aprenentatge gràcies als continguts que hi troba.

En el cas de l’extraescolar online de Codelearn, cada alumne avança al seu propi ritme segons la seva motivació i la seva facilitat per assolir nous coneixements. Compta sempre amb el suport d’un tutor, però es tracta d’una figura que ajuda i acompanya l’alumne en el seu aprenentatge.

4. Un aprenentatge progressiu i personalitzat

De la mateixa manera que no hi ha dues classes presencials iguals, tampoc hi ha dues plataformes e-learning idèntiques. Tanmateix, generalment les plataformes d’aprenentatge online faciliten molt més la possibilitat de fer un seguiment individual de cada alumne, ja que cadascun d’ells segueix els continguts progressivament i exposa els seus dubtes concrets a mesura que avança en el seu procés d’aprenentatge.

5. L’habilitat de treballar en equip

En aquest sentit, però, cal remarcar que l’e-learning no ha de ser sempre necessàriament una activitat individual. En moltes ocasions és una bona eina per desenvolupar el treball en equip, ja que requereix una bona comunicació i argumentació entre persones que es troben en llocs diferents i que han de treballar en un mateix projecte.

En el cas de l’extraescolar de Codelearn, la plataforma ofereix la possibilitat de participar en competicions per equips com la Codeathlon, la lliga de programació i robòtica de Codelearn. Gràcies a aquest tipus d’iniciatives, els alumnes de diferents punts del mapa poden establir contacte i treballar en equip amb un objectiu comú, una habilitat que serà molt valorada per les empreses en el seu futur professional.

6. Flexibilitat

Per acabar, volem destacar el grau de flexibilitat que ofereix l’e-learning, que permet que l’alumne pugui connectar-se en qualsevol moment i des de qualsevol lloc: l’únic requisit és disposar de connexió a Internet.

En el cas de les extraescolars online, això permet compaginar-ho amb altres activitats i obligacions per part dels nens, però també suposa una major llibertat per als pares, que en aquest cas no han d’invertir temps en el trajecte fins al centre per arribar-hi a una hora específica.