Select Page

Comença un nou curs escolar i això vol dir que també tornen les activitats extraescolars. Totes les extraescolars tenen un impacte molt positiu sobre el desenvolupament social i cognitiu dels nens i nenes, però n’hi ha de molt diferents i el més important és escollir una activitat amb la qual els infants gaudeixin i s’ho passin bé mentre treballen habilitats que poden reforçar i ampliar tot allò que aprenen a l’escola. En aquest sentit, les extraescolars de programació i robòtica són una activitat de tipus cognitiu a partir de la qual els infants aprenen habilitats transversals i alhora treballen una de les habilitats tècniques més importants per al seu futur: la programació.

Després de l’arribada del coronavirus, durant l’últim any i mig hem vist com s’ha accelerat el procés de digitalització i l’arribada d’allò que anomenem la 4a Revolució Industrial, una nova etapa i una nova realitat a la qual ens haurem d’adaptar ràpidament. Per fer-ho, serà necessari que adquirim habilitats tècniques com la programació, però també habilitats socials i de resolució de problemes, entre altres. És per això que l’educació STEAM guanya cada dia més importància dins l’àmbit educatiu i es va incorporant progressivament a les escoles i instituts. De fet, a la primavera, PISA 2022 (inicialment 2021) avaluarà per primer cop el pensament computacional dels alumnes.

El pensament computacional és l’habilitat més important que podem treballar amb els més joves per preparar-los per al futur. Es tracta d’un conjunt de tècniques que es poden treballar a través de la programació i la robòtica, però que estan orientades a la resolució de problemes de qualsevol tipus i no només relacionats amb la tecnologia. Les més importants són la descomposició, el reconeixement de patrons, l’abstracció i el disseny algorítmic.

Una altra de les habilitats més valorades és la creativitat. Sovint pensem en la programació com una activitat relacionada amb les matemàtiques i les ciències exactes, però no la relacionem amb la imaginació o la creativitat. En canvi, la feina d’un programador informàtic és trobar solucions a diferents problemes o crear noves solucions que millorin la vida de les persones. La programació és una eina que els ajuda a dur a terme les seves idees i projectes; és per això que l’aprenentatge de la programació i l’educació STEAM en general fomenten la creativitat dels infants i els animen a experimentar i crear tot allò que puguin imaginar.

En tercer lloc, parlem molt d’educació STEAM perquè, encara que a Codelearn ens centrem en la programació, aquesta és precisament una eina que ens ajuda a treballar i reforçar altres matèries escolars. Mitjançant la programació es poden treballar també les ciències, les matemàtiques, les arts, les llengües estrangeres i pràcticament qualsevol cosa que es faci a les aules. Per exemple, podríem demanar als alumnes que programessin un joc de càlcul (programació i matemàtiques), amb total llibertat per dissenyar-lo a nivell visual (arts) i que estigués escrit en anglès (treball d’una llengua estrangera).

En aquest sentit, es tracta sovint d’un treball per projectes, la qual cosa ens ajuda també a trencar el mite que la programació és una activitat només individual. Les extraescolars tecnològiques ens permeten treballar la comunicació, el treball en equip, el lideratge i moltes altres habilitats socials que són cada dia més importants tant a nivell professional o acadèmic com a nivell personal. I tot això intentem treballar-ho sempre a través de la gamificació i el joc per adaptar-nos a les edats dels infants i adolescents, que més enllà d’aprendre i adquirir coneixements han de gaudir de l’etapa que estan vivint i principalment s’ho han de passar bé amb l’activitat i amb la resta dels seus companys.