Select Page

Els beneficis del pensament computacional

L’habilitat del segle XXI

El pensament computacional no és només aplicable al món informàtic, al contrari. Els beneficis educatius de poder pensar de manera computacional són diversos, començant per l’ús d’abstraccions que milloren i reforcen les habilitats intel·lectuals i que, per tant, poden ser transferits a qualsevol altre àmbit.

Els programadors informàtics ja coneixen el valor del pensament abstracte, ja que pensen en múltiples nivells d’abstracció i l’utilitzen per manegar la complexitat. La nostra tasca inclou difondre els beneficis que el pensament computacional pot aportar-nos.

El pensament computacional implica un conjunt de tècniques i habilitats de resolució de problemes que els programadors utilitzen per escriure els programes que conformen les aplicacions informàtiques que utilitzem diàriament (cercadors, email, etc). Les tècniques i habilitats més rellevants serien:

Descomposició

Un exemple seria la capacitat d’identificar els ingredients d’un plat desconegut basant-nos en el seu sabor.

Generalització de patrons i abstracció

En una agenda utilitzem l’abstracció per representar una setmana en termes de dies i hores per poder organitzar millor el nostre temps.

Reconeixement de patrons

Com els analistes del mercat de valors que utilitzen l’anàlisi tècnic per a decidir quan vendre i comprar accions.

Disseny algorítmic

Quan un cuiner escriu una recepta, està creant un algoritme que permet que altres persones el puguin seguir per obtenir el plat.

El desenvolupament i el treball continuat d’aquestes tècniques i habilitats ens proporcionarà molts beneficis, com ara:

 

  • Entendre quins aspectes d’un problema són susceptibles de ser resolts mitjançant la computació.
  • Evaluar les eines i tècniques computacionals més adients a un problema.
  • Entendre les limitacions i les capacitats de les eines i tècniques computacionals.
  • Aplicar o adaptar una eina o tècnica computacional per a un nou ús.
  • Reconèixer les oportunitats d’utilitzar les tècniques computacionals d’una manera novedosa.
  • Aplicar les estratègies computacionals com per exemple “divide and conquer” a qualsevol àmbit.

A més, cal tenir present la vessant pràctica d’aquestes habilitats, que permetran als nostres alumnes utilitzar els ordinadors com a eines de creació per desenvolupar els seus propis programes o contribuir al seu desenvolupament, independentment de quina sigui en un futur la seva activitat professional. Sense ser exhaustius i a tall d’exemple, algunes d’aquestes possibilitats podrien incloure:

 

  • Creació d’aplicacions web (com ara Google, Facebook, Twitter, Gmail…)
  • Creació d’aplicacions per a dispositius mòbils i tablets (Whatsapp, Instagram…)
  • Creació de videojocs
  • Desenvolupament de software de control de robots
  • Intel·ligència artificial i realitat virtual
  • Creació de noves tècniques mèdiques (Bioinformàtica)
  • Carrera espacial (NASA, Agència Espacial Europea…)

CONTACTE

Envia’ns les teves preguntes o demana’ns més informació