Cada vegada són més els nens i nenes que, gràcies al fet de créixer amb el recurs d’Internet sempre a les mans, s’animen a buscar continguts sobre temes que els desperten interès i que en molts casos no veuen aprofundits a les aules. D’aquesta manera, un cop arribada l’adolescència i seguint les seves pròpies inquietuds, comencen a aprendre de manera autodidacta a base de llegir blogs, fòrums especialitzats o altres documents compartits a la xarxa.
Aprendre programació de manera autodidacta té avantatges, però també molts inconvenients pel tipus de coneixement que estem tractant. Si bé és un tipus d’aprenentatge que requereix esforç i genera molta satisfacció quan s’aconsegueixen resultats, ens posa a prova i desperta constantment la curiositat d’un mateix o ens permet aprendre al nostre propi ritme, l’aprenentatge totalment autònom de la programació i la robòtica quan volem assolir uns coneixements amplis, en comptes de centrar-nos en programes o llenguatges concrets, no és tan fàcil.
Un dels principals problemes que es troben les persones que aprenen de manera autodidacta és l’existència de buits de coneixement que inicialment s’ignoren i que posteriorment dificulten la comprensió dels temes següents. Dit d’una altra manera, com que no existeix un pla d’estudis i no se segueix una línia d’aprenentatge ben organitzada, l’alumne autodidacta pot passar per alt molts detalls que en algun punt trobarà a faltar per seguir avançant en el seu aprenentatge o que el faran cometre errors en els seus projectes.
A Codelearn també estem a favor de l’aprenentatge autònom, ja que estimula el desenvolupament d’habilitats personals que ens ajuden a resoldre problemes, que és precisament el què busquem quan intentem fomentar el pensament computacional. Per això respectem el ritme d’aprenentatge de cada alumne, que pot escollir les hores i els dies que vol venir al centre, així com les hores de dedicació que destina a avançar i fer els reptes i exercicis proposats a la plataforma.
En aquest sentit, el punt a favor del mètode Codelearn és que comptem amb un pla d’estudis pensat i dissenyat per professionals dels mons tecnològic i pedagògic, de manera que l’alumne pot aprendre al seu aire però amb la garantia d’estar seguint sempre uns continguts adients i una línia d’aprenentatge coherent i ascendent que estableixi les bases de la programació de manera sòlida i sense buits de coneixements. Tot això, amb el suport d’un mentor (més que no pas un professor) que estarà sempre disposat a guiar i ajudar els alumnes quan així ho necessitin.
D’altra banda, en moments en què es cometen errors difícils d’identificar per culpa d’aquests buits de coneixement, la frustració de l’alumne es pot veure accentuada pel fet d’estar sol i no disposar de l’ajuda d’un altre parell d’ulls capaços d’identificar el problema, ajudar-lo, explicar-li què ha oblidat pel camí i treure’l d’un possible període d’estancament. I aquesta ajuda no necessàriament ha de venir d’un professor, però sí d’un entorn on hi hagi més gent i eviti aquesta sensació de solitud. És cert que existeixin fòrums on fer consultes, exposar dubtes i compartir coneixement, però el contacte directe amb altres persones amb qui es comparteix l’interès per la programació i la robòtica té un component social que incideix sobre l’estat d’ànim de l’alumne i alhora transforma l’aprenentatge de la programació en una activitat col·lectiva en comptes d’una activitat individual.
En aquest sentit, tot i que cada alumne pugui escollir el seu horari, a Codelearn intentem agrupar els nens i nenes a partir de les seves edats per tal que els sigui més fàcil fer amistats amb gent de la seva edat amb qui comparteixin interessos. A més, durant el curs fomentem constantment el treball col·lectiu mitjançant el sistema de competicions per equips, que no només fa que l’aprenentatge sigui més divertit sinó que obliga a treballar en equip i desenvolupar habilitats socials importants en qualsevol àmbit de la nostra vida, inclòs el professional.
Per últim, un altre dels problemes que té l’aprenentatge autodidacta és la dificultat de demostrar o acreditar l’adquisició de certs coneixements. Hi ha moltes empreses que demanen algun tipus de document per part d’algun centre o institució que certifiqui que la persona que volen contractar ha assolit correctament tots aquests coneixements, de la mateixa manera que n’hi ha que demanen un certificat de nivell d’idiomes si bé una persona els pot aprendre, per exemple, anant a viure a un país estranger durant un temps.
A Codelearn hem impulsat una certificació que serveix com a reconeixement de les capacitats i habilitats adquirides pels nostres alumnes al llarg del seu aprenentatge als nostres centres. Així, hem definit tres nivells (A, B i C) que certifiquen l’adquisició d’uns coneixements predeterminats. Aquesta certificació només es pot obtenir quan s’aproven els exàmens de nivell de Codelearn i és una manera de reconèixer els coneixements adquirits per l’alumne i definir-los al món laboral mitjançant la seva equiparació amb el nivell assolit a altres tipus d’estudi reglamentat, com podria ser un cicle formatiu de grau mig.