Més enllà dels recursos en línia, existeixen una bona colla de llibres relacionats amb la programació que han estat pensats expressament per apropar aquesta disciplina als més petits. A Codelearn en tenim uns quants i avui hem decidit fer-ne una selecció per recomanar-vos llibres de programació per a infants i adolescents, alguns dels quals estan enfocats a la part pràctica i proposen projectes que es poden fer guiats pas a pas, mentre que d’altres estan pensats per introduir conceptes bàsics als més petits o per despertar vocacions a través de referents.
1. How to code a sandcastle
Aquest conte en anglès forma part d’una sèrie que inclou també un segon llibre molt recomanable: How to code a roller coaster. Els dos llibres són molt visuals i inclouen vocabulari relacionat amb la programació. De manera simplificada i utilitzant exemples adaptats per als més petits, a través de les aventures dels seus personatges (per exemple, a un parc d’atraccions), introdueixen conceptes claus per aprendre a programar, com els bucles o les variables, i expliquen la importància de dividir problemes grans en problemes més petits per resoldre’ls fàcilment, donar instruccions específiques i seguir els passos indicats en l’ordre correcte.
2. Hola, Ruby! L’aventura de programar
Un clàssic que podem trobar disponible en català. Aquest llibre està pensat per a nens i nenes a partir de 6 anys i és una bona introducció al pensament computacional i la resolució de problemes de qualsevol tipus. A través de les aventures de la Ruby, una nena que té molta imaginació, i la resta de personatges, que representen diferents llenguatges de programació, els més petits podran aprendre conceptes com la descomposició, la identificació de patrons o la creació de solucions pas a pas. Hola, Ruby! és una història molt original on les imatges tenen un pes important i amb moltes activitats per complementar el conte.
3. Los ordenadores y la programación
Aquest llibre és més interactiu perquè els continguts es poden anar descobrint a través de solapes i combina informació teòrica més general sobre la informàtica i jocs que introdueixen conceptes bàsics de programació. En aquest cas, els infants poden aprendre com funciona un ordinador, quines parts té, què són els llenguatges de programació, com s’emmagatzema la informació dins dels ordinadors o com es comuniquen diferents ordinadors a través de la xarxa. Inclou moltes dades curioses sobre les TIC d’una manera visual i entretinguda i és una lectura amena gràcies a la combinació de les explicacions i els jocs proposats.
4. Cómo funciona un ordenador (¡mira debajo!)
Pertany a la mateixa col·lecció que l’anterior i presenta el mateix format de solapes que permet que els petits lectors vagin descobrint coses noves sobre els ordinadors, concretament sobre què hi ha dins dels ordinadors. El llibre fa un repàs a la història de la informàtica: els primers ordinadors i la supercomputació, el món actual i la importància de la tecnologia, el funcionament d’Internet, el funcionament dels ordinadors per dins, els llenguatges de programació… I ho explica tot amb un to molt didàctic, un llenguatge adaptat i un format que, com hem comentat amb el llibre anterior, els desperta la curiositat i les ganes d’aprendre.
5. Introducción a la programación informática
Tal com indica el seu títol, és un bon llibre per introduir-se al món de la programació i començar a utilitzar Scratch i Python. Les explicacions són simples i clares i en general estan molt enfocades a la pràctica, de manera que els lectors de seguida puguin començar a aprendre a programar. Si es vol un llibre més concret però amb més projectes, dins la mateixa sèrie de llibres podem trobar el títol Programa tus juegos con Scratch, una guia visual per a principiants amb la qual es poden fer diversos projectes amb Scratch explicats pas a pas.
6. Grace Hopper: Queen of Computer Code
Aquest llibre il·lustrat és una bona oportunitat per descobrir la història de Grace Hopper, una de les grans dones que han estat referents dins del món tecnològic. L’autora d’aquesta història és Laurie Wallmark i té altres títols com Ada Byron Lovelace & the Thinking Machine o Hedy Lamarr’s Double Life, que també busquen visibilitzar les aportacions d’aquestes professionals dins les STEM i apropar les seves històries a les nenes per tal que tinguin referents que despertin el seu interès per unes branques d’estudi que generalment segueixen més homes que dones.
7. Emmy in the Key of Code
Es tracta d’un llibre molt original especialment per la manera com està estructurat, ja que el text està escrit seguint un estil que es mou entre la poesia i les línies de codi que podríem fer servir per escriure un programa. És una història pensada per a lectors que tinguin entre 10 i 12 anys, que és precisament l’edat de la protagonista. L’Emmy és una nena que arriba nova a una escola, un canvi difícil per a qualsevol i especialment en aquestes edats; es troba una mica perduda i no està segura de qui és i quin és el seu lloc, però troba el seu refugi a les classes de programació, on farà una nova amiga, i al llarg de la història podem veure com barreja el seu amor per la música i el seu nou interès per la programació informàtica.
8. Girl Code: gaming, going viral, and getting it done
Per últim, us recomanem també un llibre una mica diferent a la resta de la selecció, en aquest cas pensat sobretot per a adolescents i joves amb ganes de crear els seus projectes i tirar endavant les seves idees. Es tracta del cas real de dues adolescents que es van unir després de conèixer-se a un club per aprendre a programar i van crear un videojoc que es va fer viral (Tampon Run). Expliquen com ho van viure i com va ser la seva entrada a la indústria tecnològica, però en realitat és un llibre que pot inspirar molts adolescents independentment dels seus interessos, ja que sigui quina sigui la seva passió poden arribar a fer realitat els seus projectes i, encara que no es tornin virals com en aquest cas, això els ajudarà a descobrir qui són, què els interessa i què volen fer.