Quan decidim que volem començar a aprendre a programar, se’ns plantegen molts interrogants. Quin és el millor llenguatge de programació per començar? Quins recursos és millor utilitzar? És millor llegir llibres de programació o mirar tutorials a Youtube sobre com programar amb Python? En definitiva, desconeixem quins són els primers passos per endinsar-se al món de la programació.
A més, un dels perills d’aprendre a programar de manera autònoma, com comentàvem a aquest mateix blog, és que podem obviar aspectes importants que trobarem a faltar constantment a mesura que anem avançant i desenvolupem els nostres propis projectes. Per tant, és important definir un pla d’estudis coherent i no intentar començar la casa per la teulada.
En primer lloc, cal que ens preguntem per què volem aprendre a programar. Si necessitem saber-ne a curt termini o hem de conèixer un llenguatge de programació en concret i en molt poc temps per motius laborals, probablement sigui una bona idea buscar un bootcamp de programació i fer un curs intensiu d’uns mesos. Tanmateix, aprendre a utilitzar un llenguatge de programació no és el mateix que aprendre a programar. Aprendre a programar requereix temps i dedicació, així que si tenim aspiracions a llarg termini o simplement en volem aprendre per gaudir dels beneficis que ens aporta la programació, cal que primer establim unes bases per començar a desenvolupar el pensament computacional.
En aquest sentit, recordem que aprendre a programar no serveix només per dedicar-se de manera professional al món de la informàtica, sinó que programar ens ajuda a pensar. I pensar és útil i necessari en qualsevol àmbit de la nostra vida, sigui quina sigui la nostra situació personal i professional. Per aquest motiu, en comptes d’apostar per un dels llenguatges de programació més utilitzats, com ara Python o Java, el primer pas per aprendre a programar és començar a entendre com ens hem de comunicar amb un ordinador. I la millor manera d’entendre-ho ràpidament, sigui quina sigui la nostra edat, és utilitzant algun llenguatge de programació amb finalitats educatives, per exemple Logo o Scratch.
Logo i Scratch formen part del nivell d’iniciació de Codelearn, ja que ens ajuden a establir les bases necessàries per entendre el funcionament dels ordinadors i entrenar-nos per saber comunicar-nos amb ells. Ambdós estan pensats com a eines educatives, tot i que són molt diferents: Logo, creat a finals de la dècada dels 60, ens obliga a escriure comandes per tal de moure una tortuga; Scratch, en canvi, ens ensenya a programar des de zero mitjançant blocs gràfics. És possible que no hi trobem la utilitat real, però són essencials per assimilar coneixements bàsics que ens serviran per aprendre qualsevol llenguatge de programació.
La base de la programació és la resolució de problemes mitjançant algorismes. Si no entenem bé què són els algorismes, les variables o les funcions, entre altres conceptes, potser podem aprendre a escriure un llenguatge de programació, però no sabrem resoldre problemes i, per tant, en realitat no sabrem programar i no tindrem tanta facilitat per aprendre un nou llenguatge diferent al què hem estudiat. Un cop assolits aquests coneixements bàsics, en funció del tipus de projectes que tinguem interès en programar, podrem escollir un tipus de llenguatge de programació o un altre i aprendre’n la seva sintaxi.
Ara bé, sigui quin sigui el llenguatge que escollim per començar, hem de tenir clar que aprendre a programar és una activitat que requereix constància i un esforç mental elevat. És per això que, a banda del tipus de continguts que aprenem, també és molt important la forma en què aquests se’ns presenten. I una bona manera d’amenitzar l’aprenentatge de la programació és mitjançant tècniques de gamificació. De fet, si ens fixem en la idea que envolta Logo, amb la tortuga com a personatge que ens acompanya i ens ajuda a programar, o Scratch, amb una interfície molt visual i un gat com a protagonista, ja hi trobem un intent de compensar la dificultat que ens pugui suposar escriure codi o treure pes a la idea que aprendre a programar és difícil.
En aquest sentit, a Codelearn anem més enllà per intentar aprofitar els beneficis de la gamificació: a la plataforma online, els alumnes han de seguir les aventures d’uns personatges, presentades en tires de còmic, a qui hauran d’ajudar fent els exercicis proposats. La presentació dels continguts ja es fa afegint-hi un component lúdic, una història divertida i uns personatges que capten l’atenció dels més petits. I, a banda d’això, si fan els exercicis correctament els alumnes reben punts que després poden intercanviar a la botiga per objectes i avatars, per la qual cosa la plataforma en si mateixa també esdevé una mena de videojoc.
Si vols aprendre a programar des de zero amb un divertit mètode basat en el joc però no tens cap centre a prop, ara pots fer-ho també des de casa amb la modalitat online de Codelearn. No hi ha límit d’edat per seguir l’extraescolar online! Gaudeix del període de prova durant 15 dies i aprèn a programar de manera progressiva i amb l’acompanyament d’un professor en línia.