Els reptes de l’educació a distància i el cas de l’extraescolar online de Codelearn

Els reptes de l’educació a distància i el cas de l’extraescolar online de Codelearn

El coronavirus està obligant els centres educatius, el professorat i l’alumnat a adaptar-se a un altre sistema d’aprenentatge molt diferent i fer-ho de manera ràpida. Fa uns dies us parlàvem dels avantatges de l’aprenentatge virtual, però si teniu nens a casa ja us haureu adonat que, si no es defineixen molt bé uns punts concrets, l’educació online pot esdevenir un autèntic maldecap tant per als alumnes com per als pares i mares. És per això que avui us volem parlar dels reptes de l’educació a distància i explicar-vos com sobreposar-se a ells des de l’experiència de Codelearn.

En primer lloc, com a pares volem assegurar-nos que els nostres fills i filles segueixin el camí que els correspon en el seu procés d’aprenentatge. L’educació a distància ens genera dubtes perquè tenim la sensació que els alumnes es troben molt més aïllats i han de ser molt més independents que en una classe presencial, la qual cosa en alguns casos pot dificultar el progrés de l’alumne. En aquest sentit, és important tenir clares dues premisses: és necessari marcar uns reptes concrets a l’alumne i cal que el professor faci un seguiment del camí cap a aquest objectiu, és a dir, que sigui una figura a qui retre compte dels exercicis i la feina a fer.

Aquests dos grans reptes de l’educació a distància, en el cas de l’extraescolar online de Codelearn, aconseguim superar-los amb èxit gràcies a la metodologia utilitzada i la gamificació. Primerament, seguim un pla d’estudis detallat que ja està pensat per ser executat a la xarxa, la qual cosa és un gran avantatge, però també és important la manera en què aquest està estructurat: a la plataforma de Codelearn, cada alumne ha de superar uns exercicis per poder avançar en la història que viuen els personatges, de manera que si no els fa correctament no arribarà a desbloquejar la següent aventura.

Així doncs, els alumnes de Codelearn tenen uns reptes marcats en forma d’exercicis que, d’altra banda, no només els permeten desbloquejar les següents aventures, sinó que també els ajuden a sumar punts com a recompensa per cada exercici solucionat. Aquests punts es poden intercanviar a la botiga per objectes i avatars, per la qual cosa estaríem sumant un segon tipus d’objectiu, com pot ser obtenir un premi determinat de la botiga; un premi que valdrà més o menys punts i que tindrà uns requisits concrets que l’alumne ha de complir si el vol comprar (haver arribat a un nivell, portar una ratxa d’uns dies seguits fent exercicis, etc.).

I qui els acompanya durant tot aquest camí? Doncs el seu tutor de Codelearn, que exerceix de guia i suport al llarg del seu procés d’aprenentatge, assegurant-se que no estiguin sols davant dels dubtes i les dificultats que els puguin anar sorgint, així com de fer un seguiment individualitzat del progrés de cada alumne. Una figura que, d’altra banda, ens ajuda a superar un altre dels reptes de l’educació online: reduir la taxa d’abandonament dels cursos en línia, que acostuma a ser molt més alta que en els cursos presencials per causes com ara la manca de seguiment, la sensació de solitud davant els dubtes o d’estancament quan apareixen les primeres dificultats, i la falta de motivació, que com hem comentat abans es pot evitar mitjançant el plantejament de reptes i les tècniques de gamificació.

Altres reptes de l’educació online podrien ser l’autodisciplina i la gestió del temps per part de l’alumne, la necessitat de crear projectes que s’hagin de treballar en grup per augmentar el grau de socialització i evitar la sensació d’aïllament, així com la preparació del professorat, que no només ha de conèixer i controlar les eines i les plataformes utilitzades, sinó que també s’ha d’adaptar a un sistema d’educació en què l’aprenentatge no gira al voltant del professor sinó que està totalment centrat en l’alumne i ha de dir adéu a les tradicionals classes magistrals.

En conclusió, a l’hora de buscar recursos online per a nens i activitats per fer a casa, ja sigui una extraescolar de programació o una extraescolar d’anglès, el més important és assegurar-nos que la metodologia de treball que s’utilitzarà estigui pensada per ser precisament una activitat online (ja sigui temporalment, com està passant amb el confinament a causa del COVID19, o de manera indefinida per la pròpia naturalesa de l’activitat) i, per tant, estigui preparada per afrontar els reptes més habituals de l’educació online. Només així podrem garantir que els nostres fills i filles gaudeixin de les classes a distància i mantinguin la motivació per aprendre d’una manera adaptada a les seves edats, inquietuds i necessitats.