Les recomanacions de Codelearn: Ready Player One, d’Ernest Cline

Ready Player One - Ernest Cline

Resum

L’any 2044 la Terra es troba superpoblada i està patint una greu crisi econòmica i de combustibles fòssils, la qual cosa ha provocat un malestar social generalitzat. Per escapar d’aquesta dura realitat la gent s’ha refugiat a Oasis, un simulador de realitat virtual que va començar com un simple joc, però que ha anat evolucionant fins a esdevenir un món virtual complet. De fet, és tan complet que la població humana passa la major part de la seva vida en aquest simulador mitjançant ulleres virtuals i vestits sinàptics per controlar les seves representacions virtuals (els avatars), i ja gairebé ha abandonat el món real i els seus problemes.

El creador d’aquest món, James Donovan Halliday, una de les persones més riques del món i venerat i idolatrat per gran part de la població, mor per causes naturals i la seva mort desencadena una revolució a Oasis. El motiu? En un missatge pòstum, Halliday anuncia que ha deixat un ou de pasqua dins d’Oasis i que aquell qui el descobreixi obtindrà la fortuna personal de Halliday, així com el control absolut sobre Oasis. Evidentment, això fa que comenci una carrera salvatge per aconseguir aquest suculent premi.

Cinc anys després del missatge pòstum de Halliday, ningú ha estat capaç de trobar l’ou de pasqua i l’interès per aquest ha disminuït significativament. Però en Wade Watts, un adolescent fascinat per la figura de Halliday i obsessionat amb la retro-cultura, posarà a prova tots els seus coneixements per enfrontar-se als enigmes d’Oasis i descobrir el secret que s’amaga darrere de l’ou de pasqua…

En aquesta aventura en Wade no estarà sol, ja que l’acompanyaran alguns dels seus amics virtuals, a qui mai ha conegut en persona, però amb els quals anirà resolent els enigmes que s’interposen entre ell i l’ou de pasqua. Tanmateix, no serà fàcil i tampoc faltaran els perills: una corporació amb males intencions també posarà tots els seus recursos en aconseguir el premi que s’amaga a Oasis.

 

Per què llegir Ready Player One

Tot i que fa relativament poc es va estrenar una pel·lícula basada en aquesta novel·la, que ja vam recomanar a la llista de pel·lícules per afrontar el confinament, aquesta no va ser capaç de copsar tota l’enorme quantitat de referències a la subcultura general que inclou la història que s’explica. Les aventures que viurà el protagonista guiaran el lector cap a un viatge per les novel·les, còmics, videojocs i pel·lícules dels anys 80 i 90, permetent-li veure la seva riquesa cultural i com d’arrelats es troben a la nostra societat alguns dels elements d’aquest món, sovint percebut com a “només per frikis”.

A més, tot i que la realitat virtual actualment no es troba en una etapa tan avançada com la que es presenta a la novel·la, no és difícil imaginar-se un futur en què l’evolució tecnològica porti els humans a aïllar-se de la realitat per viure en un nou espai més adaptat als seus gustos. En aquest sentit, la novel·la porta més enllà un fet que avui en dia ja es dóna, encara que sigui a més petita escala: el de persones que viuen permanentment connectades a les xarxes socials i/o els videojocs i s’obliden de la importància del món real.

La novel·la té un estil àgil que fa que la seva lectura sigui ràpida. Tot i que principalment es fa referència a elements dels anys 80 i 90 i, per tant, pugui semblar que cal haver viscut aquests períodes per entrar completament en la història, és entre els adolescents on més triomfarà, ja que el vocabulari i l’acció que s’hi esdevé són un reflex de l’estil que impera entre les pel·lícules i sèries actuals.

 

Comprar Ready Player One: