Recordeu quan parlàvem de la diferència entre hardware i software? Doncs avui ens cal refrescar un moment aquells conceptes per parlar d’Arduino, una plataforma de hardware lliure basada en una placa a partir de la qual es poden crear objectes electrònics interactius, com ara robots o sistemes domotitzats. Així doncs, quan un alumne de Codelearn diu que comença a aprendre Arduino, el que està fent és aprendre els principis bàsics de l’electrònica per dissenyar, muntar i programar petits projectes d’electrònica.
Quan diem que Arduino és una plataforma de hardware lliure, significa que qualsevol persona pot crear i modificar les seves pròpies plaques a partir d’una mateixa base i cada creador pot donar-li l’ús que vulgui lliurement, de manera que amb una d’aquestes plaques es poden crear diferents tipus de microordinadors. I el mateix passa amb el software lliure que ofereix la plataforma, un entorn on cadascú pot programar i crear les aplicacions que vol posar dins la seva placa Arduino mitjançant un llenguatge de programació propi (tot i que també se’n poden utilitzar d’altres). Per tant, el cost d’un projecte fet amb Arduino és molt reduït, ja que d’entrada només requereix la compra de les plaques i els connectors que ens permetran vincular-lo a altres dispositius perifèrics.
La placa d’Arduino està basada en el que s’anomena un microcontrolador, que és un circuit on es poden gravar instruccions (programar) per crear programes que interactuïn amb els circuits que haguem muntat a la placa. Cada placa té diferents ports d’entrada i de sortida, de manera que pot rebre i processar les dades que els enviem tant a partir de l’entorn de programació del software com d’altres elements (un teclat o una càmera, per exemple), però també enviar dades a altres dispositius externs de molts tipus (com ara una pantalla o un altaveu).
Un dels motius que ha fet que Arduino sigui tan popular és la llibertat i la flexibilitat que ofereix per muntar projectes molt diversos. I, quan parlem dins del context de voler aprendre programació i robòtica, aquesta característica obliga a “trastejar” i experimentar amb la placa per anar aprenent a base de fer i desfer. De fet, no totes les plaques d’Arduino són iguals: a partir d’una base compartida per totes, existeixen diferents models de diverses mides, formes i colors, de manera que cadascú pugui escollir la més adient per al projecte que vol desenvolupar. Hi ha plaques més senzilles, plaques més complexes i plaques que serveixen per ampliar i complementar una altra placa principal.
Amb Arduino es poden construir projectes que van des d’un petit despertador fins a una màquina expenedora, una alarma o un sistema d’accés a casa, un jardí automatitzat o un control remot per a qualsevol dispositiu. Els usos d’aquesta plataforma són tots aquells projectes electrònics que siguem capaços d’imaginar i dissenyar. A Codelearn, comencem a treballar amb Arduino a partir de projectes senzills com la construcció d’una casa domotitzada o la construcció d’un primer robot amb components electrònics, però també anem més enllà i aprenem a comunicar Arduino amb altres tecnologies: si combinem Arduino amb Scratch i AppInventor, per exemple, podem arribar a crear la nostra pròpia consola.