Select Page

PISA 2021 tindrà com a matèria principal de l’avaluació la competència matemàtica i inclourà per primera vegada preguntes que posaran a prova el pensament computacional dels alumnes. PISA és un programa impulsat per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) que cada tres anys avalua els alumnes que finalitzen l’educació obligatòria dels països participants amb l’objectiu de conèixer i avaluar l’eficàcia del sistema educatiu d’aquests països a l’hora de preparar els alumnes per afrontar el seu futur.

Els resultats de l’informe PISA 2018 van constatar un descens del nivell dels alumnes de Catalunya i Espanya pel que fa a la competència matemàtica i la competència científica. Tres anys més tard, PISA 2021 anirà un pas més enllà analitzant la capacitat dels alumnes per resoldre problemes, una habilitat que sens dubte ens sembla imprescindible per a tots els àmbits de la vida, tant a nivell personal com a nivell acadèmic i professional. Tenint en compte els resultats de les proves de 2018 i la introducció del pensament computacional a PISA 2021, a l’espera de conèixer-ne els resultats, tot apunta a un moment de canvi sota la necessitat de repensar el sistema educatiu actual i definir l’espai que ha d’ocupar el pensament computacional a les aules.

D’altra banda, PISA 2021 inclourà també una enquesta per analitzar els coneixements i habilitats digitals dels alumnes participants. El qüestionari, que serà optatiu, inclourà preguntes per saber si els estudiants saben crear programari, identificar les causes dels errors en programes informàtics o trobar la solució a un problema mitjançant algoritmes. L’informe plantejarà també preguntes per als centres educatius, de manera que els resultats de PISA 2021 ajudin a definir millor les polítiques educatives que caldrà seguir durant els propers anys per tal de preparar els estudiants davant la realitat laboral que es trobaran quan siguin adults. En aquest sentit, països com Austràlia, Regne Unit o Canadà ja han incorporat el pensament computacional al currículum de les seves escoles.

Però, com podem treballar el pensament computacional? Una de les millors maneres de fer-ho és mitjançant la programació i la robòtica, com fem a l’extraescolar de Codelearn. La tecnologia és cada dia més present a les nostres vides i aquesta tendència anirà a l’alça: cada vegada hi haurà més diferència entre aquelles persones que l’entenguin i sàpiguen comunicar-s’hi i aquelles que només en siguin consumidores.

Arribarà un moment en què saber programar serà tan important com saber llegir o escriure. Els infants i adolescents del present ocuparan d’aquí uns anys llocs de feina que encara no han estat creats i que estaran totalment vinculats a la tecnologia. Per això, més enllà de conèixer uns programes o uns llenguatges de programació determinats, és important que tinguin la possibilitat de treballar el pensament computacional per aprendre a buscar solucions òptimes per a qualsevol tipus de problema.

Com hem remarcat en múltiples ocasions, el pensament computacional té beneficis molt diversos que es poden aplicar a qualsevol àmbit i no només al món tecnològic. Es tracta d’un conjunt de tècniques i habilitats de resolució de problemes entre les quals podem destacar la descomposició, el reconeixement de patrons, l’abstracció i el disseny algorítmic. Treballar totes aquestes habilitats a través de l’educació STEAM ens ajuda a desenvolupar-ne d’altres igual d’importants com la lògica, la creativitat o la innovació; unes habilitats que cal potenciar durant la infància per donar als nens i nenes les eines necessàries per afrontar situacions molt diverses al llarg de la seva vida.

Des de Codelearn, l’escola de programació, robòtica i pensament computacional més gran de Catalunya, estarem atents als resultats de les proves PISA 2021 i les conclusions que se’n desprenguin i seguirem ajudant els centres educatius que vulguin introduir el pensament computacional tant a les seves aules com a la seva oferta d’activitats extraescolars.