Hardware i software són les dues parts principals que formen un aparell electrònic i, per tant, dos conceptes generals que és important saber diferenciar. Per sort, és molt fàcil fer-ho a simple vista: el hardware és tot aquell dispositiu físic que podem veure o tocar (és tangible), mentre que el software és un programa que li diu al hardware com ha de funcionar, que està instal·lat dins l’ordinador i no es pot tocar físicament (és intangible). Per tant, com a part física, el hardware seria el cos d’un ordinador, mentre que el software, com a part lògica, en seria el cervell.
Així doncs, un monitor, un teclat o un ratolí serien exemples de hardware, mentre que Windows, Powerpoint o el navegador Firefox serien exemples de software. Tanmateix, cal puntualitzar que no tot el hardware es pot veure a simple vista: n’hi ha de perifèrics, com els tres exemples que acabem de donar, però n’hi ha que es troben dins de la torre o CPU, com és el cas del disc dur o la targeta gràfica de l’ordinador. De la mateixa manera, el software també es divideix en diferents tipus: tenim el sistema operatiu, que és un super programa que ho gestiona (pràcticament) tot en un ordinador, però també hi ha els programes, que són una seqüència d’instruccions codificades que ens permeten dur a terme una tasca.
Hardware i software es complementen i la combinació de les seves tasques fa funcionar els equips informàtics. El hardware ajuda el software a funcionar millor i a una velocitat més alta, per la qual cosa com més capacitat tingui el hardware més fàcil serà executar els programes de software més pesats. Així, en funció de la utilitat que es vulgui donar a un ordinador, un smartphone o un altre tipus d’aparell electrònic, necessitarem apostar per un tipus de hardware o un altre.
Per exemple, un dissenyador gràfic o un editor de vídeo buscaran uns requisits específics de hardware per poder utilitzar els seus programes d’edició professionals (software), que exigeixen molta més capacitat que un simple processador de text per assegurar-ne un bon rendiment. I una persona a qui li agradin molt els videojocs necessitarà un mòbil molt més potent que algú que només vulgui trucar i enviar missatges de text.
Estigueu atents i recordeu aquests dos conceptes perquè segur que ens els tornarem a trobar pel blog quan n’expliquem d’altres!