La setmana passada es va acabar el curs escolar i abans de marxar de vacances sempre és un bon moment per acabar de decidir quines activitats extraescolars faran els nostres fills a partir del curs vinent. Idiomes, esports, música… a la llista de les activitats extraescolars més clàssiques, ara també s’hi han començat a sumar les activitats tecnològiques, una bona oportunitat d’apropar l’educació STEAM als infants d’una manera lúdica i divertida.
Les extraescolars de programació i robòtica són extraescolars de tipus cognitiu, però la manera de treballar aquestes disciplines (que requereixen molta dedicació, esforç i constància) es pot fer de manera diferent a com ho faríem a les aules dins de l’horari lectiu i cal posar tots els esforços en aconseguir que l’alumnat s’ho passi bé i es diverteixi alhora que aprèn i es prepara per al seu futur. Per això a Codelearn apostem per una metodologia pròpia que utilitza tècniques de gamificació per adaptar aquesta activitat als més petits i mantenir la seva motivació i les seves ganes d’aprendre.
Cada vegada és més important tenir uns coneixements bàsics sobre programació i sobre la tecnologia que ens envolta en general, ja que cada vegada juga un paper més important dins del nostre dia a dia i, per tant, hi ha més diferència entre aquelles persones que poden entendre la tecnologia, són capaces de comunicar-se amb els ordinadors i poden aprofitar tots els seus avantatges com volen, i aquelles persones que només són consumidores de tecnologia però no poden utilitzar tots aquests recursos que ens ofereix per crear noves solucions o millorar processos ja existents.
Aprendre a programar serà pràcticament imprescindible per als nens i nenes quan es facin grans i entrin al món laboral, si tenim en compte que cada any que passa es creen més llocs de treball relacionats amb la tecnologia on es necessiten perfils que tinguin aquests coneixements tècnics. Tanmateix, més enllà dels avantatges que pugui tenir aquesta activitat en l’àmbit laboral a llarg termini, el més important a l’hora d’escollir una extraescolar així són els beneficis d’aprendre a programar durant la infància, especialment els que aporta el desenvolupament del pensament computacional i com aquest ajuda els més petits a aprendre a pensar i solucionar problemes de qualsevol tipus.
És per això que una extraescolar de programació és alhora una activitat divertida per als infants i una aposta de futur per part de les famílies, ja que respon, d’una banda, als nous interessos de molts nens i nenes apassionats per la tecnologia i, d’altra banda, a una creixent necessitat formativa que, a més a més, aporta múltiples beneficis per al desenvolupament dels infants.
El mètode Codelearn
Codelearn és una escola de programació i pensament computacional que té l’objectiu d’ajudar els infants i adolescents a preparar-se per al futur i aprendre les habilitats del segle XXI d’una manera amena i adaptada a les seves edats. Utilitza un mètode propi gamificat i segueix un pla d’estudis detallat que ha estat elaborat per professionals del món tecnològic i del món de l’educació i que es troba en constant revisió i actualització.
L’extraescolar utilitza una plataforma online com a eina principal de treball, la qual cosa permet que l’alumne pugui avançar tant als centres Codelearn o a les escoles que ofereixen l’extraescolar com a casa seva. Els continguts s’estructuren en diferents aventures presentades per un univers de personatges; alhora, aquestes aventures es divideixen en capítols formats per reptes i exercicis de programació que ajuden l’alumne a avançar de manera autònoma i guanyar uns punts que pot intercanviar per objectes i avatars a la botiga de la plataforma, com passa a alguns videojocs.
Al llarg de l’any Codelearn proposa activitats complementàries que serveixen per treballar altres habilitats transversals, com la creativitat o el treball en equip, a través de diferents formats, per exemple concursos on es valoren creacions artístiques al voltant d’una temàtica (Nadal, Sant Jordi, etc.) o competicions de programació individuals i per equips, fomentant així la socialització entre alumnes tant dins d’un mateix centre com de la resta d’acadèmies.