Amb la tecnologia i la innovació com a pilars fonamentals de la nostra societat, l’educació es troba immersa en un procés de transformació. A poc a poc, els sistemes educatius de tot el món s’estan intentant adaptar a les noves necessitats del dia a dia i del futur que es trobaran els joves d’avui, tant a nivell personal com a nivell professional. En aquest context, l’educació STEAM és un dels enfocaments que ha guanyat més popularitat perquè combina diverses disciplines i fomenta un aprenentatge més integrat i contextualitzat. I, sens dubte, el pensament computacional és una de les habilitats que es troba al centre d’aquest enfocament i que pot revolucionar la manera en què ensenyem i aprenem.
L’habilitat d’aprendre a aprendre
El pensament computacional és un conjunt d’habilitats de resolució de problemes de qualsevol tipus. Implica descompondre’ls en problemes més petits, reconèixer patrons, abstraure’n detalls i dissenyar algorismes per arribar a una solució òptima i eficaç. Aquesta manera de pensar, que és pròpia dels programadors informàtics, no només es limita a la programació, sinó que es pot aplicar dins d’àmbits molt diferents. Ens ensenya a veure el món com un sistema de processos connectats entre si i és una perspectiva útil per a qualsevol persona, des de científics i enginyers fins a artistes i treballadors de disciplines humanístiques, ja que la capacitat d’analitzar i resoldre problemes de manera eficient és una habilitat essencial per a tothom dins del món actual.
D’altra banda, l’educació STEAM ha sorgit com una resposta a la necessitat d’una formació que es correspongui amb les exigències del segle XXI. Aquest enfocament interdisciplinari combina les ciències, la tecnologia, l’enginyeria, les arts i les matemàtiques per preparar els alumnes per a una economia basada en el coneixement i la innovació. En comptes de separar aquestes disciplines en diferents compartiments, l’educació STEAM busca integrar-les en projectes i problemes reals. Per això, no es tracta només de transmetre uns coneixements tècnics, sinó de fomentar també la creativitat, el pensament crític i les habilitats de col·laboració, aconseguint així que els més joves siguin innovadors, aprenguin a ser creadors de tecnologia i no en siguin només consumidors.
El rol del pensament computacional en l’educació STEAM
El pensament computacional és una habilitat central per a l’educació STEAM perquè proporciona una metodologia robusta per a la resolució de problemes. Integrant el pensament computacional dins dels currículums educatius, els educadors poden ajudar els alumnes a comprendre millor les disciplines implicades i trobar les connexions entre elles.
En l’àmbit de les ciències, permet als estudiants modelar sistemes complexos, analitzar dades i fer prediccions basades en simulacions. En biologia, poden utilitzar models computacionals per entendre l’evolució d’ecosistemes o per simular el comportament de molècules en un entorn virtual. Aquesta capacitat de simular i predir fenòmens naturals és essencial per a la recerca científica moderna i ajuda a fer els conceptes abstractes més accessibles per als estudiants.
En els camps de la tecnologia i l’enginyeria, el pensament computacional és indispensable. Els enginyers l’utilitzen per dissenyar i optimitzar sistemes, ja sigui per crear ponts més segurs o per desenvolupar aplicacions de software que resolguin problemes complexos. Els estudiants que aprenen a pensar de manera computacional poden abordar projectes d’enginyeria amb confiança i creativitat, creant prototips, testant i refinant els seus dissenys fins que troben la solució òptima.
Hi ha moltes sinergies entre les arts i el pensament computacional. Els artistes que treballen amb mitjans digitals, com ara animació, disseny gràfic, o música electrònica, l’utilitzen per crear les seves obres. Per exemple, la creació d’una peça d’art generatiu, que canvia i evoluciona segons algorismes predefinits, requereix una bona comprensió de la programació i de com els ordinadors processen la informació. En un currículum STEAM, els alumnes poden aprendre a utilitzar el pensament computacional per expressar la seva creativitat d’una manera nova i emocionant.
Quant a les matemàtiques, estan totalment lligades al pensament computacional. L’abstracció, una de les habilitats clau del pensament computacional, és també una habilitat central en les matemàtiques. Quan els alumnes resolen un problema matemàtic, sovint han de descomposar-lo en parts més senzilles, reconèixer patrons i aplicar algorismes. Integrar aquestes habilitats a les classes de matemàtiques pot ajudar els alumnes a entendre millor els conceptes abstractes i a veure com s’apliquen en el món real.
Incloure el pensament computacional a l’aula
Per incloure el pensament computacional a les aules de manera efectiva i fer que sigui l’eix central de l’educació STEAM, és imprescindible que els docents rebin formació específica i disposin dels recursos necessaris als centres educatius. Aprendre els conceptes bàsics de la programació, així com conèixer diferents eines educatives per ensenyar el pensament computacional al llarg de les diferents etapes educatives, és clau per integrar aquesta habilitat a les aules.
Treballar per projectes que combinin i integrin diverses disciplines és una gran manera d’introduir el pensament computacional. Per exemple, la creació d’un videojoc pot integrar les matemàtiques (per calcular puntuacions i velocitats), ciències (per modelar el comportament de la física al joc), tecnologia (per programar el joc), enginyeria (per dissenyar els mecanismes de joc) i arts (per crear els gràfics i l’estètica del joc). A més, és essencial fomentar la creativitat a l’hora de desenvolupar aquests projectes i animar els alumnes a aplicar els seus nous coneixements al món real, incloent-hi per exemple la creació de solucions tecnològiques que responguin a problemàtiques socials.
Per tot això, és important que el pensament computacional estigui integrat en el currículum i sigui treballat de manera regular, vinculant-lo amb tantes assignatures com sigui possible i treballant-lo també des d’un punt de vista més tècnic a través de l’aprenentatge de la programació. En aquest sentit, us animem a descobrir Els Llibres de Pensament Computacional, una proposta innovadora que inclou la programació i el pensament computacional a les aules dels centres educatius. Pensar de manera computacional significa estar preparats per al futur i per ser ciutadans crítics, creatius i capaços d’assumir qualsevol tipus de repte i afrontar problemes complexos.