Select Page

L’arribada del coronavirus va fer que moltes escoles, activitats extraescolars i altres formacions tant per a infants com per a adults experimentessin per primera vegada amb l’educació online o e-learning, una modalitat que, tal com vam explicar durant el confinament per la COVID19, requereix una preparació diferent perquè presenta uns reptes específics. Davant la incertesa que envolta el curs 2020-2021 i els dubtes sobre com afrontar una segona onada de coronavirus, la nova normalitat ha fet guanyar importància a un terme que a Codelearn coneixem molt bé: el blended learning o aprenentatge combinat.

El blended learning és una metodologia que combina l’educació presencial i l’educació online. És un tipus d’educació molt complet que permet superar les dificultats de l’educació a distància i aprofita els avantatges que presenten ambdós tipus d’educació per oferir una formació flexible que permet fer un seguiment individualitzat de l’alumne i el fa més partícip del seu propi aprenentatge. Amb l’aprenentatge combinat, l’educació gira totalment al voltant de l’alumne, que pot tenir un paper molt més actiu i ha de ser més autònom i independent que en l’educació presencial, però alhora troba diferents punts d’interacció i socialització tant amb el seu professor com amb la resta de companys, per la qual cosa la sensació de solitud que hi pot haver a l’educació online desapareix.

El model d’educació semipresencial permet que cada alumne pugui escollir en quin moment del dia es vol dedicar als estudis que està seguint, durant quanta estona i des de quin lloc. També pot escollir quins temes prefereix treballar sol i quins són els dubtes i les dificultats que prefereix comentar amb el professor durant les classes presencials. En altres paraules, el blended learning és un aprenentatge eficient i personalitzat gràcies al qual cada alumne s’organitza la feina de la millor manera possible tenint en compte la seva situació personal.

Aquest nivell de flexibilitat que ofereix l’aprenentatge combinat potencia la capacitat de l’alumne per investigar, buscar informació i aprofundir en els temes tractats, de manera que estigui sempre actiu i no perdi la motivació pels estudis. Alhora, aquest procés d’aprenentatge autònom fa que el blended learning contribueixi també al desenvolupament del pensament crític i al foment de la participació, aspectes de vital importància dins la nostra societat. Tot això, amb l’acompanyament de professionals que proporcionen els recursos necessaris en cada moment, ja sigui mitjançant explicacions cara a cara o indicant quines són les millors eines digitals.

Codelearn és una extraescolar de programació i robòtica semipresencial que té una plataforma online com a base del seu mètode. Els alumnes assisteixen a classe una hora a la setmana i allà poden comunicar-se tant amb el seu tutor com amb altres alumnes de Codelearn, però com que poden seguir accedint a la plataforma des de casa i fan exercicis fora del centre, cadascun d’ells avança al seu propi ritme i quan són a l’aula no han d’escoltar una mateixa explicació per a tots ni s’han d’esperar els uns als altres. Així doncs, les classes presencials són un punt de trobada on el professor els ajuda un a un i en fa un seguiment individualitzat i, al mateix temps, és el moment d’utilitzar altres recursos educatius i fer activitats presencials més enllà de la plataforma que els ajuden a aprendre a programar i desenvolupar el pensament computacional.

Si no existís la possibilitat de connectar-se lliurement a una plataforma online i aprendre des de casa, les classes serien més uniformes, tothom hauria de seguir un ritme similar i seria difícil personalitzar l’aprenentatge. L’aprenentatge combinat ens permet utilitzar les millors parts de l’educació presencial i de l’educació online per adaptar-nos a les necessitats actuals d’uns infants i adolescents que necessiten les trobades presencials però que han crescut envoltats d’uns recursos tecnològics que cal saber aprofitar.