Select Page

Al nostre país, és estrany relacionar la programació com una habilitat enfocada als infants. No obstant, cada cop hi ha més iniciatives (sobretot al món anglosaxó) per ensenyar el pensament computacional als nens i nenes des de ben petits. Cal remarcar que el pensament computacional no consisteix en aprendre un llenguatge de programació sinó que es centra en conceptes bàsics com la lògica, la relació causa – efecte, la construcció d’algorismes com a mètode de resolució de problemes…
 

Si encara no n’esteu convençuts, podeu encarregar un d’aquests simpàtics robotets, el Bo i la Yana, que es poden controlar via tablet o mòbil i es poden programar per realitzar moviments i accions. Estan pensats per a diferents edats que van des dels 5-8 anys, els 8-12 anys i a partir de 12.
 

Si sou més tradicionals, també hi ha contes infantils que, apart d’ensenyar el plaer de la lectura als més petits, també els permeten descobrir com funcionen els ordinadors i els fonaments de la programació amb dibuixos molt simpàtics. Un dels més coneguts és “Hello Ruby” de Linda Liukas (4-7 anys) o “Lauren Ipsum” de Carlos Bueno (8- 12 anys).
 

Una altra iniciativa més activa i perfecta per les vacances és apuntar els infants a un campament d’estiu dedicat a la programació. Aquesta és una iniciativa que es realitza sobretot als Estats Units i el Canadà des del 1999. Per exemple, a iD Tech Campus els nens de 7 a 12 anys i els joves de 13 a 18 s’ho passaran d’allò més bé. Més a prop, a Madrid, es celebra un campus tecnològic d’estiu.
 

Aquesta forma d’entendre la programació com un joc educatiu apte per infants encara ens és aliena. Hem de trencar el mite que diu que la programació és una habilitat difícil i no adequada pels nens. La programació els ensenya a pensar i els obre un gran nombre de possibilitats pel seu futur personal, educatiu i professional.