La programació és l’assignatura més buscada per les famílies a molts països arreu del món. Ningú es vol quedar enrere en un món que funciona cada vegada més gràcies al software i, en aquest sentit, la possibilitat d’aprendre a programar a l’escola facilita que tothom tingui accés a aquesta educació i ajuda a combatre desigualtats socials, econòmiques o entre gèneres.
Als Estats Units, més del 90% de les famílies consideren que aprendre a programar serà imprescindible per al futur dels infants i valoren molt positivament que l’alumnat de primària i secundària en pugui aprendre a l’escola, segons una sèrie d’estudis recents de Gallup i Google. Les últimes dades d’aquests estudis indiquen també que més de la meitat (53%) d’alumnes ja tenen una assignatura de programació al centre educatiu on estan inscrits i que cada vegada són més els docents que defensen que la programació hauria d’estar inclosa dins del pla d’estudis dels centres educatius.
A Europa, l’any 2013 Anglaterra va substituir l’antiga assignatura d’informàtica (centrada en l’ús d’eines d’ofimàtica) per una assignatura específica de programació, inclosa des d’aleshores dins del seu currículum nacional i obligatòria per a tothom des dels 5 fins als 16 anys. Tres anys més tard i després de dos anys oferint formació prèvia per al personal docent de totes les àrees, Finlàndia va incloure la programació al currículum de les escoles l’any 2016. En el seu cas, també és obligatori incloure-la des del primer curs de primària fins a l’últim de secundària, però en comptes de crear una assignatura específica aposten per treballar la programació de manera transversal i aprofundir-hi especialment dins de l’assignatura de matemàtiques.
En aquest sentit, la programació informàtica està relacionada amb moltes altres assignatures i no només es pot treballar de manera transversal, sinó que un dels beneficis d’aprendre a programar des de petits és que s’ha pogut observar una millora del rendiment en altres assignatures com les matemàtiques, les ciències o les llengües. Aquesta millora es trasllada també a la universitat i altres tipus d’estudis superiors, de manera que posteriorment el desenvolupament del pensament computacional facilita també l’adaptació a la vida adulta, tant a nivell personal (és l’habilitat de resoldre problemes de qualsevol tipus) com a nivell professional.
A nivell professional, concretament, una de les habilitats més demandades al món laboral és la programació (l’any 2020, es van publicar més de 800.000 ofertes del sector TIC a Europa), que ja no és només una competència exclusiva dels programadors informàtics. Matemàtics, economistes, químics, advocats, psicòlegs, lingüistes… D’una banda, cada vegada es necessiten més perfils diferents per desenvolupar tecnologies emergents com la intel·ligència artificial; d’altra banda, cada dia s’apliquen noves solucions de hardware i software a espais com quiròfans, laboratoris o agències de traducció. Com hem dit al principi, vivim cada vegada més envoltats de tecnologia; les professions del present s’hauran d’adaptar a la nova realitat, algunes d’elles potser desapareixeran i alhora veurem com n’apareixen de noves que no havíem vist fins ara.
Estrenada oficialment el setembre passat i utilitzada al llarg de tot el curs per diverses escoles, a Codelearn tenim una proposta innovadora per als centres educatius que us ajudarà a incloure la programació i el pensament computacional a les aules en horari lectiu. Codelearn Classroom, que es pot plantejar com a assignatura de programació o es pot incloure dins d’altres assignatures com Tecnologia, segueix un pla d’estudis detallat i presenta uns continguts estructurats, ofereix eines de planificació i seguiment per al professorat, s’adapta a tots els cursos de primària i secundària i utilitza una plataforma i un mètode d’aprenentatge propis que han estat elaborats per experts del món tecnològic i del món pedagògic.
Si t’interessa incloure la programació a la teva escola, visita l’apartat “Codelearn a les escoles” i contacta amb nosaltres per rebre’n informació detallada.