Cada vegada són més els països que aposten per apropar les habilitats científiques i tecnològiques als més petits i potenciar un nou model d’aprenentatge pràctic i lúdic que fomenti les anomenades habilitats STEAM.
Les sigles STEAM formen un acrònim en anglès que sorgeix de les paraules Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Si bé els anys 90 ja es parlava d’habilitats STEM, darrerament s’hi ha incorporat el component creatiu, obert i innovador que aporten les arts per acabar adoptant el terme STEAM.
La importància d’apostar pel desenvolupament de les habilitats STEAM entre els més petits es deu a diversos factors. En primer lloc, cal tenir en compte l’augment de la demanda de professionals qualificats i amb carreres tècniques que necessiten disposar d’aquestes habilitats, una demanda que no s’està podent cobrir per la manca de formació dels estudiants en aquestes àrees. Aquesta tendència al món professional anirà a l’alça en els propers anys, per la qual cosa és important fomentar l’interès dels infants per aquestes àrees i preparar-los per al futur que els espera, que estarà estretament lligat amb la tecnologia.
Tanmateix, cal apuntar que no només són habilitats necessàries per a aquelles persones que vulguin fer una carrera tècnica, sinó que es tracta de competències que es poden aplicar en qualsevol àmbit i que ajuden a desenvolupar altres habilitats tan importants com la creativitat, la innovació, la lògica i la capacitat de resoldre problemes, per citar-ne alguns exemples.
Així, un dels punts més importants a destacar és que les habilitats STEAM fomenten la capacitat de pensar per un mateix, quan es tracta de projectes individuals, i també de prendre decisions en equip quan es tracta de fer projectes en grup. Ja sigui de manera individual o col·lectiva, els alumnes es veuen forçats a experimentar, fer i desfer, buscar diferents maneres d’aconseguir els resultats que volen i utilitzar tot el seu enginy. En definitiva, es tracta d’un treball que els porta a millorar la seva capacitat per resoldre problemes de qualsevol tipus; dit en altres paraules, a desenvolupar el seu pensament computacional.
Són moltes i molt diverses les maneres de treballar les habilitats STEAM, però a Codelearn ho fem principalment a través de la programació i la robòtica. Aprendre programació i robòtica comporta treballar també les matemàtiques, necessàries per poder programar, conceptes d’electrònica i mecànica en la construcció d’alguns robots o el component creatiu de les arts a l’hora de dissenyar un videojoc i el seu fil narratiu, per exemple.