Més de 40.000 alumnes de més de 350 escoles de Catalunya participaran aquesta setmana a l’Olimpíada Bebras, una nova competició catalana que proposa reptes de pensament computacional per a infants i joves. La iniciativa va més enllà d’un format de competició i és una manera de motivar l’alumnat per aprendre a pensar com els programadors, a través de l’anàlisi, la descomposició, el reconeixement de patrons i el disseny de solucions creatives.
L’organització de la primera edició d’aquest concurs, que està alineat amb l’International Bebras Contest, ha estat un treball conjunt de l’Olimpíada Informàtica Catalana (OICAT), la Societat Catalana de Tecnologia (SCT) i la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM), amb el suport d’altres institucions com la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat del País Basc.
La resposta de les escoles catalanes ha estat positiva i el número d’inscrits ha estat més alt que en altres països on s’ha dut a terme la iniciativa, com els Estats Units o el Brasil. Aquestes xifres són una molt bona notícia per al futur de l’educació. L’alta participació d’alumnes a l’Olimpíada Bebras significa que l’educació s’està adaptant, que el món digital ja forma part de les aules i que els joves no només són usuaris de la tecnologia —són creadors de solucions.
Una habilitat per a tota la vida
El pensament computacional no va de codi, sinó de raonament. És una manera de pensar, mirar el món, comprendre problemes complexos i trobar-hi solucions eficients. Quan els infants i els joves treballen el pensament computacional, desenvolupen habilitats que van molt més enllà de l’àmbit tecnològic i que podran aplicar en qualsevol àmbit de la seva vida: la lògica, la creativitat, l’esforç, la paciència, la capacitat d’organitzar-se, el treball en equip… i moltes altres.
A Codelearn creiem que aquest és l’enfocament que marca la diferència entre aprendre continguts i aprendre a aprendre, que és el motor que ha impulsat la nostra escola de programació des del primer dia: ensenyar a pensar abans d’escriure codi. I des d’aquí celebrem que aquest enfocament estigui guanyant espai dins dels centres educatius.
Les escoles i els instituts que introdueixen activitats com l’Olimpíada Bebras estan formant joves capaços de:
— Descompondre problemes grans en parts petites
— Detectar patrons i reconèixer estructures
— Abstraure el que és essencial i ignorar el soroll
— Idear solucions creatives i eficients
Darrere de cada línia de codi, hi ha una manera de pensar. I, darrere de cada alumne que aprèn a pensar de manera computacional, hi ha un futur més obert, més preparat i més creatiu.
