Cada vegada hi ha més llocs de feina relacionats amb la tecnologia i l’arribada del coronavirus va accentuar les diferències entre el sector tecnològic i altres sectors de treball. Durant la pandèmia l’ocupació al sector TIC no només no s’ha vist afectada negativament, com malauradament sí que ha passat en altres sectors, sinó que ha continuat creixent. La tendència a l’alça va començar abans de la pandèmia i aquesta només l’ha accelerat des del març de 2020, quan la tecnologia va passar a tenir un paper encara més important a les nostres vides. Amb aquesta embranzida, el número de persones contractades a la UE en aquest sector és un 50% superior al de 2011, ara fa una dècada, un creixement que supera de llarg el de l’ocupació general.
Evidentment, el número de treballadors en aquest sector encara és inferior al d’altres sectors que fa moltes dècades que existeixen, però les previsions indiquen que en els propers anys continuarà augmentant el número de professionals necessaris al sector: concretament, el Fòrum Econòmic Mundial preveu que l’any 2025 el 47% del treball global estigui automatitzat, la qual cosa vol dir que necessitarem adaptar-nos a un nou mercat laboral i que les empreses buscaran professionals que tinguin habilitats tècniques com la programació, fins i tot en aquells casos en què els llocs de treball no estiguin directament vinculats amb l’àmbit tecnològic.
Des dels inicis de Codelearn, amb l’obertura de la primera acadèmia a Manresa el 2013, el nostre objectiu ha estat sempre preparar els infants i adolescents per al futur que els espera. Si els adults ja ens haurem d’adaptar a aquesta nova realitat, és evident que els infants d’avui en dia treballaran en feines que ni tan sols existeixen i que estaran estretament vinculades amb la tecnologia. Saber programar serà tan important com saber llegir o escriure, una habilitat transversal que els serà útil en àmbits molt diferents. Per això és important que la programació i la robòtica comencin a entrar a les aules dels centres educatius i per això cada vegada té més importància l’educació STEAM.
En aquest sentit, cal remarcar també la importància que la programació sigui present a les escoles com a manera d’intentar reduir la bretxa de gènere existent al sector. A l’Estat espanyol, només un 25% de les persones matriculades a enginyeries són dones, la qual cosa no només situa les dones en una situació molt més vulnerable, amb la destrucció de llocs de feina en què hi ha una majoria de treballadores, sinó que dificulta la construcció d’un món més inclusiu des d’una perspectiva de gènere, tenint en compte la importància creixent de la tecnologia i el fet que la participació de dones i homes en aquest sector sigui tan desigual.
La diferència entre aquelles persones que sàpiguen programar i aquelles que no serà cada dia més gran i les segones es trobaran en una situació de desavantatge. Per això estem més convençuts que mai de la importància d’aprendre a programar des que som petits i d’aprofitar-ho per beneficiar-nos alhora dels múltiples beneficis que té aquesta habilitat més enllà d’adquirir unes competències a nivell tècnic.