Avui dia, la majoria de nens i nenes coneixen Scratch, Codelearn visita el MIT i té l’oportunitat d’entrevistar-se amb Mitxell Resnick (creador) i Carmelo Presicce (Investigador). Agrair el temps que vàrem compartir i la visita a les dependències del seu grup de recerca al Medialab del MIT, el veritable bressol del Scratch.
Scratch és un llenguatge de programació i comunitat en línia que fa que sigui fàcil crear les teves pròpies històries interactives, jocs i animacions, i compartir les teves creacions en línia. A mesura que els nens i joves creen i comparteixen projectes de Scratch, aprenen a pensar de manera creativa, raonar de forma sistemàtica i treballar de manera col·laborativa, al mateix temps que aprenen importants idees matemàtiques i computacionals.
Però qui es troba darrere del Scratch?
El grup de recerca Kindergarten Lifelong del MIT (Cambridge, US). Aquest grup de recerca desenvolupa noves tecnologies i activitats que, en l’esperit dels blocs i l’art plàstic, involucren a la gent en experiències d’aprenentatge creatiu. El seu objectiu és un món ple de gent creativa, que constantment està inventant noves possibilitats per a ells i les seves comunitats.
10 anys de Scratch!
Des del llançament de Scratch el 2007, nens i joves de tot el món han programat i compartit més de 15 milions de projectes Scratch. La primera generació de Scratch era una aplicació que els nens descarregaven a les màquines locals. Amb Scratch 2.0, la segona i actual generació de Scratch, els nens creen i comparteixen les seves històries interactives, jocs i animacions directament als navegadors web.
Scratch aposta per el Computational Tinkering… I això que és?
A mesura que els nens juguen amb materials del món físic, constantment alteren les “coses” fusionant i creant de noves. Si a això li afegim el món digital, una orientació al joc i la potència de l’ús de noves tecnologies, aquesta combinació creix de manera exponencial: provar idees noves, explorar camins alternatius, fer ajustos, imaginar noves possibilitats, expressar-se de forma creativa. En el procés que facilitem, aprenen sobre el procés creatiu i es desenvolupen com a pensadors creatius.
Però en cap cas tot és fàcil, a mesura que les tecnologies digitals entren a la vida dels infants, existeix un veritable risc, ja que els nens poden caure en passar més temps veient les pantalles que no pas experimentant.
Aquest és un dels reptes del nostre treball, veure com es poden utilitzar les tecnologies digitals per obrir noves oportunitats de joc i reduir aquest risc que es va accentuant.
I ara què s’està cuinant?
Scratch 3.0 és la propera generació de Scratch que aprofundeix encara més aquesta possibilitat de capacitar els nens per crear amb tecnologia en els seus dispositius mòbils. A més, Scratch 3.0 posa un èmfasi especial a la creació amb una àmplia varietat de mitjans, incloent-hi so, dades i fins i tot el món físic integrant-se a la perfecció amb IoT i kits de construcció digitalitzats.
Scratch i el mètode Codelearn.
Els alumnes que segueixen el mètode Codelearn utilitzen Scratch després de treballar i posar en pràctica diversos conceptes teòrics previs mitjançant la nostra plataforma online. Aquest llenguatge permet treballar metodologies per tal d’atacar programes més llargs i donar-li un enfocament amb orientació a projecte. En definitiva, permet als nostres fills desenvolupar ràpidament programes complexos i espectaculars, que podran compartir i ensenyar als seus companys, mentre els proporciona eines per desenvolupar els seus propis projectes.
+Informació de com utilitzem Scratch dins del mètode Codelearn