Resum
La història se situa en un futur no gaire llunyà, un futur en què els éssers humans ens hauríem estès més enllà del planeta Terra cap a les estrelles. Això hauria estat possible sobretot gràcies al descobriment de les piles de carboni alterat, capaces d’emmagatzemar la consciència d’una persona, i després traspassar-la cap al cos d’un altre individu. Així doncs, els nostres cossos s’han convertit en vehicles i mercaderies i el crim ha pres formes mai sospitades i realment sorprenents.
El protagonista de la història és Takeshi Kovacs, un mercenari i ex-soldat colonial que té la seva consciència “emmagatzemada” (o empresonada) pagant pels seus crims. Però envien en Takeshi Kovacs a la Terra i el reanimen en el cos d’un policia que es troba sota les ordres d’un excèntric milionari que li demana que investigui el seu assassinat…
Amb aquest punt de partida, Richard Morgan ens planteja una història policíaca de ciència ficció en què el protagonista esdevé el clàssic detectiu de novel·la negra, però amb una ambientació “ciberpunk”. Les seves investigacions ens permetran conèixer millor aquest futur distòpic i alhora ens faran reflexionar sobre quins canvis s’esdevindrien a la nostra societat en el moment en què poguéssim deixar enrere la “mort orgànica” i aconseguir una mena d’immortalitat a través de la persistència de la nostra consciència.
Per què llegir Carbono alterado
En primer lloc, cal dir que no és una novel·la apta per a totes les edats, ja que el sexe i la violència són presents durant tota la narració. Tanmateix, pot ser interessant per a adolescents i adults, així que la recomanem tant per als pares dels Codelearners com per als nostres alumnes més grans.
Tot i que la història té diverses trames i subtrames, de manera que en alguns punts pot resultar una mica confusa, l’autor és capaç de narrar una història fluida que avança de manera àgil i que enganxa al lector des de l’inici. L’ambientació que construeix és sòlida i plausible: no es fa difícil imaginar una societat com la nostra esdevenint, finalment, com la que es planteja a la novel·la.