La realitat virtual (VR) i la realitat augmentada (AR) són dos conceptes que a vegades es poden confondre, però tenen finalitats diferents. La realitat virtual és una realitat artificial que es percep com a real i el seu objectiu és substituir la realitat que ens envolta a través de dispositius que ens facin creure que estem a un altre lloc. La realitat augmentada, en canvi, té per objectiu modificar i perfeccionar la realitat afegint-hi elements a través dels nostres sentits, però respectant la realitat que ens envolta en aquell moment. Per tant, la primera ens allunya del món real per mostrar-nos de ple el virtual, mentre que la segona combina imatges reals i virtuals.
D’aquesta manera, la realitat virtual ens permet, per exemple, endinsar-nos totalment dins d’un videojoc i aïllar-nos de l’habitació on som quan ens posem unes ulleres que ens transporten a un altre escenari diferent. Per contra, els jocs basats en la realitat augmentada mantenen l’escenari de la realitat on ens trobem, però afegint-hi elements superposats, de manera que ens puguem trobar un Pokémon inexistent al menjador de casa (l’escenari real on som) utilitzant la càmera del nostre smartphone i la tecnologia AR.
Partint d’aquesta diferència principal, segur que us en podeu imaginar d’altres, com la necessitat de dispositius especials. En el cas de la realitat virtual, si ens volem endinsar en un món totalment fictici ens haurem d’aïllar del món real. Per aconseguir-ho, s’utilitzen unes ulleres que ens tapen tot el camp de visió i alhora són capaces de projectar-nos imatges en 3D, ja sigui per elles mateixes o mitjançant un altre equip on estiguin connectades, i sovint també uns auriculars que ens aïllin dels sons que ens envolten i ens endinsin de ple als del món virtual.
Per veure aquestes imatges tridimensionals, les ulleres utilitzen la visió estereoscòpica, una tècnica que es basa en la visualització o projecció de dues imatges a distància interocular que simulen l’ull esquerra i el dret: presentant una imatge lleugerament diferent per a cada ull, es crea la il·lusió de profunditat dins d’una imatge i es recull aquesta informació visual tridimensional. La realitat augmentada, en canvi, utilitza un dispositiu de l’usuari (el seu telèfon, tablet…) per iniciar una experiència al mateix lloc on es trobi, però sense tapar-li el camp de visió ni amagar-li la realitat.
Pel que fa als seus usos, la realitat virtual està molt més vinculada a l’entreteniment, mentre que la realitat augmentada, si bé també ha tingut impacte al món dels videojocs, té un ventall d’usos molt més ampli. Algunes empreses han començat a utilitzar aplicacions de venta que utilitzen la realitat augmentada per mostrar els seus productes (un armari, una font d’aigua, una catifa, una taula) tal com quedarien exactament a la sala on el client els voldria col·locar. El món de la medicina veu en aquesta tecnologia una bona oportunitat per millorar aspectes tant en la formació de professionals del sector sanitari com en la prevenció i la planificació prèvia a les intervencions quirúrgiques. I les empreses de logística i transport l’utilitzen per trobar la millor manera d’encaixar les mercaderies que han de col·locar als seus magatzems i els seus camions.
Com veieu, els usos són molt variats i es tracta de dos tipus de tecnologies que durant els propers anys aniran evolucionant i cada vegada es podran aplicar a més àmbits de la nostra vida. Haurem d’estar atents al sector per veure quins nous avantatges podrem trobar-hi!
Mentrestant, si voleu conèixer la realitat virtual i la realitat augmentada de primera mà, dins l’oferta de Campus Tecnològics d’Estiu hi trobareu dos casals d’estiu relacionats amb aquestes dues tecnologies: el Curs de Realitat Virtual (VR), que aquest estiu es farà a Codelearn Vic, Codelearn Barcelona – Eixample Dret i Codelearn Molins de Rei, i el Curs de Unity VR / AR, que el podran fer Online els alumnes que ja hagin superat el Curs de Videojocs 3D amb Unity (1 i 2).