Select Page

Un dels primers conceptes que sorgeixen quan parlem sobre el mètode Codelearn i què ensenyem als nens i nenes mitjançant la nostra plataforma és el de llenguatges de programació.

Els llenguatges de programació són sistemes de comunicació que permeten que els programadors informàtics puguin donar instruccions a les màquines. Com passa amb els idiomes, que poden compartir la manera d’estructurar les frases o presentar similituds de paraules, però en altres casos segueixen un vocabulari totalment diferent, cada llenguatge de programació segueix unes regles sintàctiques i semàntiques determinades.

Així, mitjançant l’escriptura d’instruccions que segueixen la lògica d’un llenguatge en concret, els programadors donen ordres precises als ordinadors i altres màquines per aconseguir que realitzin una acció concreta, com podria ser una suma o la creació i eliminació d’un document, entre altres operacions simples i complexes.

La complexitat de cadascun d’aquests llenguatges varia, com també ho fan els seus usos. Quan els alumnes de Codelearn estan començant, ho fan amb llenguatges del món educatiu: Logo, Karel i Scratch. Més endavant, en canvi, tocaran molts llenguatges de programació diferents, entre els quals avui volem destacar alguns dels més populars: Python, C++ i Java.

Logo

Logo és un llenguatge de programació que ja es va crear amb finalitats didàctiques, concretament per ensenyar el pensament computacional, i és dels que més s’utilitza amb infants i joves. Gràcies a aquest llenguatge, podem ensenyar als infants a programar a través del joc i de manera molt intuïtiva. Les primeres aventures dels alumnes de Codelearn són precisament amb la tortuga de Logo, que és un petit robot que pot rebre instruccions simples que el fan moure en la direcció indicada i, com a conseqüència, es puguin dibuixar gràfics seguint el camí de la tortuga.

Karel

Karel és un emulador d’un robot que s’utilitza molt com a introducció a la programació. I per què és tan útil al principi? Doncs perquè la lògica i la manera de raonar dels ordinadors no és la mateixa que la dels humans: les màquines funcionen d’una manera molt més rígida, seguint seqüències precises, sota la necessitat de fer sempre les coses pas a pas (com indicarem al robot Karel que les ha de fer), mentre que els humans podem ser més flexibles i saltar-nos uns passos o fer-ne d’altres i arribar on volíem perquè ja tenim clara l’acció que volem realitzar.

Així doncs, Karel serveix per ajudar els alumnes a aprendre a pensar de manera ordenada i, per tant, fer que comencin a assimilar i adoptar el raonament de les màquines per poder comunicar-s’hi de manera eficient quan facin servir qualsevol tipus de llenguatge de programació.

Scratch

Segurament us soni molt el nom Scratch, ja que actualment s’utilitza a algunes escoles perquè és una bona eina d’introducció a la programació. Mentre que amb Logo i Karel el què buscàvem era aprendre com raonen les màquines, en el cas de Scratch el nostre objectiu principal és que els nens i nenes ja comencin a aprendre com dur a terme projectes més grans i complexos, fent-los capaços de crear els seus propis programes.

Per tant, es tracta d’un llenguatge de programació amb un conjunt d’instruccions més ampli que els dos anteriors, però amb un altre tipus de funcionament perquè els programes es construeixen arrossegant i enganxant blocs, la qual cosa redueix la possibilitat de cometre errors sintàctics. És per això que, tot i que permeti fer moltes coses, és també un llenguatge d’iniciació.

Python

Amb Python, els alumnes de Codelearn tenen el seu primer contacte amb un llenguatge “real”. Es tracta d’un dels llenguatges de programació més utilitzats al món, és flexible perquè permet varis estils i permet construir programes cada cop més complexos.

Quan els alumnes passen a l’aventura de Python, l’objectiu principal és que puguin començar a desenvolupar els seus propis programes de manera autònoma i fàcil, però amb la dificultat afegida que ara hauran d’escriure ells les instruccions i no podran construir-los a partir de blocs que ja estaven fets, com passava amb Scratch.

C++

Es tracta d’un altre dels llenguatges més populars actualment al món i de fet va ser creat com a extensió d’un altre llenguatge existent (C). És molt versàtil i potent, però una de les seves millors característiques és que és molt didàctic: a partir de C++ es poden aprendre altres llenguatges de programació, com C#, Java o PHP.

Aquest aspecte ens sembla remarcable perquè ens ajuda a aconseguir un dels nostres objectius principals: que els alumnes tinguin una base de coneixement àmplia per tal que, en cas que algun dels llenguatges populars a dia d’avui quedi obsolet, continuïn tenint recursos tant per seguir programant com per aprendre fàcilment els nous llenguatges que puguin anar sorgint en un futur.

Java

Java és un llenguatge que destaca per la seva portabilitat i versatilitat, que l’han ajudat a mantenir-se durant anys al capdamunt de la llista de llenguatges de programació més populars al món, per la qual cosa a Codelearn ens sembla imprescindible aprendre’l. A més a més, el fet que estigui tan estès fa que les empreses valorin molt els professionals que coneixen aquest llenguatge.

Amb Java es poden programar webs, aplicacions mòbil, realitat virtual, videojocs… És per això que ens pot semblar que veiem aquest nom a tot arreu, perquè realment és a tot arreu, incloses webs tan visitades com Facebook o Amazon. Java serveix per crear aplicacions i processos que funcionen a gairebé qualsevol tipus de dispositiu i permet executar un mateix programa en diversos sistemes operatius. És una molt bona opció per al desenvolupament d’aplicacions empresarials i per això l’utilitzen moltes empreses de sectors tan diferents com el financer, el sanitari o l’industrial.