Si ens hi fixem, cada dia podem observar detalls que ens mostren com els nostres fills i filles segueixen una lògica diferent a la que podríem haver seguit nosaltres quan teníem la seva edat, com ara que el primer instint d’un nen que encara no va ni a l’escola sigui tocar les pantalles, per davant d’un petit teclat, perquè és el que ha vist des del primer moment i dóna per suposat que totes les pantalles són tàctils. Tots ells són nadius digitals, conviuen amb la tecnologia des que arriben al món i el seu futur va lligat de la mà d’aquesta tecnologia, per la qual cosa és cada cop més necessari que aprenguin a controlar-la, a entendre-la i a treure’n profit.
En aquest context, aprendre a programar és cada vegada més imprescindible de cara al futur laboral que es trobaran aquests nens i nenes. Tanmateix, més enllà de la necessitat que en puguin tenir a llarg termini, aprendre programació durant la infància aporta tota una colla de beneficis durant el camí que els ajuden a desenvolupar habilitats transversals que els resultaran molt útils al llarg de la seva vida, segueixin o no una carrera professional vinculada directament a la tecnologia. Així, a més curt termini, podem observar com els infants que aprenen programació comencen a pensar, reflexionar i ordenar les seves idees de manera diferent:
Primerament, augmenta la seva capacitat de raonament i comencen a ser més ràpids i eficients a l’hora de descompondre i resoldre problemes, tant dins l’àmbit escolar com en altres aspectes del seu dia a dia. Aquesta habilitat de relacionar conceptes i trobar un ordre lògic per a tot els ajuda, per exemple, a millorar la seva comprensió lectora o aprendre un idioma estranger, dos aspectes que no van lligats a la ciència i la tecnologia.
En segon lloc, quan aprenen a programar, construeixen els seus propis projectes des de zero i seguint el camí que ells trien (no hi ha una solució única per a tot), la qual cosa acaba donant un impuls a la imaginació i la creativitat dels nens, que es diverteixen i tenen cada vegada més i millors idees. Aquestes idees que volen dur a terme els suposen reptes constants, per la qual cosa segueixen treballant i desenvolupant constantment la capacitat de resolució de problemes de la què parlàvem al punt anterior.
A la vegada, la resolució de tots aquests reptes que se’ls presenten els exigeix cert nivell d’esforç. Els problemes que han de superar els alumnes quan aprenen programació té un grau de dificultat que els obliga a estar atents i concentrar-se en allò que estan fent. A mesura que avancen en el seu aprenentatge i entrenen aquestes habilitats, augmenta la seva capacitat d’atenció i de concentració i la seva memòria.
En quart lloc, la programació els ajuda a donar forma i crear a la vida real les idees que tenen, de manera que ells mateixos poden satisfer els desitjos que sorgeixen de les seves pròpies inquietuds: un nen que sàpiga programar pot crear el seu propi videojoc i millorar exactament com ell vol els videojocs als què ha jugat i on trobava certes mancances, de la mateixa manera que pot crear una web sobre un tema que l’apassioni o pot donar forma a un personatge que tingui al cap mitjançant la impressió 3D.
En aquesta mateixa línia, quan acaben de materialitzar aquests projectes que creen ells mateixos, inevitablement se senten satisfets amb la seva pròpia feina i els seus resultats. Per tant, aprendre a programar també millora la confiança en un mateix i l’autoestima dels nens i nenes, que veuen com els seus esforços tenen recompensa i s’adonen de tot allò que són capaços de fer.
D’altra banda, als centres Codelearn fomentem el treball en equip amb els altres alumnes, la qual cosa afegeix un component social a l’aprenentatge de la programació, però també ajuda els alumnes a desenvolupar una habilitat tan important com el treball conjunt, que els serà molt útil al llarg de la seva vida personal i professional.
Per acabar, hi ha poques coses més importants a la vida que tenir un pensament crític. Els nens i nenes que aprenen programació entrenen constantment el seu pensament crític, ja que han de trobar constantment diferents camins i lògiques que siguin el més adequades possibles i els portin cap a la resolució efectiva de problemes. No es queden amb la primera idea que tenen, la posen en dubte, la proven i n’analitzen els resultats. Així doncs, gràcies a la programació també posaran en dubte qualsevol cosa que se’ls digui durant el seu dia a dia i hi reflexionaran molt més per treure’n les seves pròpies conclusions.