Comença un nou curs, aquesta vegada marcat per la incertesa que ens ha portat la COVID19, i és l’hora d’escollir quines extraescolars faran els més joves. Hi ha molts tipus d’activitats extraescolars i el més important és que cada nen pugui trobar una extraescolar que li agradi i el motivi a seguir descobrint coses noves i potenciar les seves habilitats.
Si ja teniu clar que als vostres fills i filles els agraden les activitats tecnològiques i els projectes STEAM, és el moment de buscar una extraescolar de robòtica i programació. Què hem de tenir en compte a l’hora d’escollir una activitat extraescolar com aquesta?
1. És una activitat extraescolar i els nens s’ho han de passar bé. Per aprendre a programar cal treballar i ser constants, però hi ha moltes maneres de fer-ho. Una manera de divertir-se aprenent és apostant per un aprenentatge basat en el joc.
2. Jugar és molt divertit i a molts dels nostres fills els agraden els videojocs. Però, què passaria si en comptes de ser consumidors de videojocs, fossin capaços de crear també els seus propis videojocs? Una extraescolar de programació ha de fomentar la seva creativitat i donar-los eines per tal que puguin materialitzar les històries que imaginen.
3. És millor una extraescolar de robòtica o una extraescolar de programació? Depèn d’allò que estiguem buscant. Molts nens volen començar directament amb robòtica, però allò que els permet construir els seus propis robots és la programació. Si aprenen a programar podran dissenyar els seus robots des de zero, en comptes d’aprendre a utilitzar només robots ja construïts. El mateix passa amb les seves apps, els seus videojocs o els seus propis programes informàtics. Si aprenen a programar, podran esdevenir creadors de tecnologia.
4. En aquest sentit, cal tenir en compte que la tecnologia canvia molt ràpidament. Això vol dir que allò que aprenem avui només serà útil durant un temps i després quedarà obsolet. Per això és important escollir una activitat que ens ajudi a adquirir uns coneixements de llarga durada i no ens limiti només a aprendre l’ús d’un programa determinat que demà ja no es pugui utilitzar.
5. Es tracta d’una extraescolar de tipus cognitiu. Aprendre a programar ens ensenya a pensar; treballem el pensament computacional, que és el conjunt d’eines que ens ajuden a resoldre problemes. És per això que una bona opció és un aprenentatge transversal on es treballin diferents àrees de coneixement: no sabem si el nostre fill serà programador o dissenyador de videojocs, potser serà metge, advocat o traductor, però el pensament computacional l’ajudarà en tots els àmbits, tant a nivell personal com a nivell professional.
L’extraescolar de programació i robòtica de Codelearn
A Codelearn els nens i nenes aprenen a programar de manera progressiva i divertida. Som una escola de programació i pensament computacional que segueix un mètode propi dissenyat per professionals tant del món tecnològic com del món pedagògic. No oferim cursos independents on els alumnes poden aprendre només un llenguatge de programació concret o tracten només amb una robòtica educativa específica, sinó que hem elaborat un pla d’estudis pensat a llarg termini que gira al voltant del desenvolupament del pensament computacional dels més petits.
La programació és una eina que permet que els nens i nenes puguin crear videojocs, aplicacions o robots. Aprendre a utilitzar un únic recurs en un món que canvia tan ràpid és un risc massa elevat, ja que la tecnologia evoluciona diàriament i allò que hem après avui pot quedar obsolet en molt poc temps. Per això preferim potenciar el pensament computacional, que és l’habilitat de resoldre problemes, en comptes de lligar-nos a un llenguatge específic o un únic model de robot.
Intentem ensenyar als nens i nenes les bases de la programació, de manera que siguin capaços d’aprendre fàcilment com funciona qualsevol llenguatge i puguin programar qualsevol robot. I per fer-ho necessitem entendre com funcionen les màquines i com ens hi podem comunicar, però ho fem a partir d’un aprenentatge transversal gràcies al qual treballem diferents àrees de coneixement, com la programació i la robòtica, però també les matemàtiques, l’electrònica, l’anglès, l’enginyeria i la gestió de projectes.
La diferència entre un mètode i un curs de programació
Codelearn és un mètode que utilitza tècniques de gamificació per mantenir els més joves motivats i amb ganes d’aprendre a programar. Tothom comença des de zero, independentment de la seva experiència prèvia amb la tecnologia, perquè volem assegurar-nos que tots els alumnes assoleixen la mateixa base i segueixen una línia lògica d’aprenentatge. En aquest sentit, com que cadascú pot avançar al seu ritme i no cal esperar la resta d’alumnes, aquells nens i nenes que ja tinguin unes nocions de programació avançaran més ràpid al llarg de les primeres aventures, gaudint així dels avantatges d’un aprenentatge personalitzat.
El mètode va ser dissenyat per a nens i nenes a partir de 7 anys, però no hi ha límit d’edat i cada vegada són més els adults que se sumen a aprendre a programar des de zero amb Codelearn. La base de l’extraescolar és una plataforma online en què els alumnes han de seguir les aventures d’uns personatges ficticis i han d’intentar ajudar-los superant els reptes i exercicis proposats.
Cada exercici realitzat correctament ajuda l’alumne a aconseguir punts, uns punts que pot intercanviar per objectes i avatars a la botiga, com passa a molts videojocs. Aprendre a programar requereix molta constància, però si hi afegim aquest component lúdic podem amenitzar-ne l’aprenentatge i aprofitar els beneficis de la gamificació per mantenir motivats els alumnes.
El pla d’estudis de Codelearn està estructurat en diferents nivells i per completar-lo cal dedicar-hi uns quants anys seguint el mètode. Després del nivell d’iniciació hi ha tres nivells, A, B i C, al final dels quals els alumnes que vulguin poden fer un examen optatiu per acreditar els coneixements que han assolit al llarg dels seus estudis a Codelearn. Ara bé, com que cadascú avança al seu ritme, no existeix un temps determinat per acabar cadascun d’aquests nivells, com passaria en un curs de durada específica. A més, si bé recomanem començar als 7 anys, cada alumne comença a una edat diferent i avança de manera diferent; això sí, seguint tots el mateix mètode d’aprenentatge que els doni les eines necessàries per afrontar el futur que els espera.