Beneficis del pensament computacional

El pensament computacional no és solament aplicable al món informàtic, al contrari. Els beneficis educatius de poder pensar de manera computacional són diversos, començant per l’ús d’abstraccions que milloren i reforcen les habilitats intel·lectuals, i que per tant poden ser transferits a qualsevol altre àmbit.

Els informàtics ja coneixen el valor del pensament abstracte, pensant en múltiples nivells d’abstracció i emprant-la per a manegar la complexitat. La nostra tasca inclou difondre els beneficis que el pensament computacional pot aportar-nos.

El pensament computacional implica un conjunt de tècniques i habilitats de resolució de problemes que els programadors utilitzen per escriure els programes que conformen les aplicacions informàtiques que utilitzem a diari (cercadors, email, etc). Les més rellevants serien:

  • Descomposició. Un exemple seria la capacitat d’identificar els ingredients d’un plat desconegut basant-nos en el seu sabor.
  • Reconeixement de patrons. Com els analistes del mercat de valors que utilitzen l’anàlisi tècnic per a decidir quan vendre i comprar accions.
  • Generalització de patrons i abstracció. Per exemple en una agenda utilitzem l’abstracció per a representar una setmana en termes de dies i hores per a poder organitzar millor el nostre temps.
  • Disseny algorítmic. Per exemple quan un cuiner escriu una recepta està creant un algoritme que permet que d’altres persones el puguin seguir per a obtenir el plat.

El desenvolupament i el treball continuat d’aquestes tècniques i habilitats ens proporcionarà molts beneficis com ara:

  • Entendre quins aspectes d’un problema són susceptibles de ser resolts mitjançant la computació.
  • Evaluar les eines i tècniques computacionals més adients a un problema.
  • Entendre les limitacions i les capacitats de les eines i tècniques computacionals.
  • Aplicar o adaptar una eina o tècnica computacional per a un nou ús.
  • Reconèixer les oportunitats d’utilitzar les tècniques computacionals d’una manera novedosa.
  • Aplicar les estratègies computacionals com per exemple “divide and conquer” a qualsevol àmbit.

A més de tot el que hem parlat fins ara cal tenir present la vessant pràctica d’aquestes habilitats que permetran als nostres alumnes utilitzar els ordinadors com a eines de creació desenvolupant els seus propis programes o contribuint al seu desenvolupament sigui quina sigui en un futur la seva activitat professional. Sense ser exhaustius i a tall d’exemple algunes d’aquestes possibilitats podrien incloure:

  • Creació d’aplicacions web (com ara Google, Facebook, Twitter, Gmail…).
  • Creació d’aplicacions per a dispositius mòbils i tablets (Whatsapp, Instagram..).
  • Creació de videojocs.
  • Desenvolupament de software de control de robots.
  • Intel·ligència artificial i realitat virtual.
  • Creació de noves tècniques mèdiques (Bioinformàtica)
  • Carrera espacial (NASA, Agència Espacial Europea..)