Curs online: les bases del pensament computacional
Dates i ubicacions del curs
FORMACIÓ PER A DOCENTS 100% GRATUÏTA, SUBVENCIONADA PER LA GENERALITAT
IMPORTANT: per fer la inscripció cal ser docents en actiu a una escola o institut, ja que com a part del curs caldrà fer una implementació dels coneixements a l’aula.
Formats i ubicacions | Inici de curs | Final de curs | Inscripció |
ONLINE | 6 de novembre | Abril | Tancada |
ONLINE | 19 de febrer | Maig | Inscriu-te al curs |
Tens dubtes? Uneix-te al nostre grup de Telegram i te’ls resoldrem!
Bases del pensament computacional a través de llenguatges de programació
Busques formació en línia per acreditar el Nivell B de les competències digitals docents? El curs online “Bases del pensament computacional a través dels llenguatges de programació” és una formació per a docents impartida en un format 100% online amb hores síncrones i asíncrones. L’objectiu d’aquest curs és proporcionar als participants uns coneixements sobre programació i pensament computacional que després puguin aplicar a l’aula i ensenyar al seu alumnat.
A les hores síncrones, el formador dotarà als participants de continguts necessaris per desenvolupar el seu pensament computacional, estratègies per a la seva implementació a l’aula i eines per avaluar-ho. A les hores asíncrones, els participants hauran de completar les activitats i exercicis que es marquin a les sessions síncrones. Totes les activitats proposades seran individuals i es farà un seguiment rigorós de tot el procés. La plataforma Codelearn disposa d’un servei intern de preguntes/respostes de 24h per poder fer preguntes dels exercicis, la qual cosa ajudarà als participants a resoldre els dubtes que els puguin sorgir durant les hores asíncrones.
La metodologia a seguir durant les sessions dedicades al desenvolupament del pensament computacional dels participants serà la de la plataforma Codelearn, que dotarà als participants d’un usuari individual que guardarà tot el procés de cada participant, contingut que els anirà apareixent a mesura que vagin completant les diferents tasques i exercicis de cada mòdul proposat.
En un moment determinat de la formació, també es donarà a l’alumnat dels participants accés a la plataforma Codelearn, per tal de poder implementar-ho a l’aula. Hi haurà, doncs, tres sessions que es dedicarà a la reflexió de la implementació a l’aula per poder donar estratègies als participants i, en conseqüència, resposta a les diferents necessitats educatives de cada grup-classe. Els participants disposaran d’un formulari per exposar la problemàtica o dubtes que els puguin sorgir durant l’aplicació. Aquestes qüestions entraran en debat al llarg de les hores síncrones dedicades a la reflexió, on el formador respondrà i els participants donaran la seva opinió o punt de vista, creant així una xarxa d’experiències.
A més de dotar als participants de les eines necessàries per desenvolupar el seu pensament computacional treballant diversos llenguatges de programació, també hi haurà un mòdul per treballar la robòtica educativa en línia a través de la placa Microbit que es donarà als participants, i recursos i activitats per treballar la programació i la robòtica a l’aula mitjançant recursos analògics i tecnològics i programari lliure.
Es demanarà als participants que desenvolupin un portafoli d’aprenentatge del procés a través de la plataforma Prezi i el programa Filmora. Un cop feta la presentació, els participants hauran de crear un vídeo, incorporant-hi la seva veu, a través del programa Filmora. El vídeo s’haurà de penjar a Youtube o Vimeo en format privat. Hi haurà una sessió síncrona dedicada a l’exposició d’aquests.
A l’inici de cada sessió síncrona, el formador dedicarà els deu minuts inicials per exposar als participants altres activitats o recursos digitals per treballar a les aules: l’holografia, creació de contrasenyes segures, programari musical, Quiver, entre d’altres.
En conclusió, en aquesta formació es dotarà als docents dels continguts necessaris per desenvolupar el seu pensament computacional, estratègies per treballar la robòtica educativa incorporant l’art i la creativitat amb materials i suports diversos, perquè siguin capaços de crear o modificar contingut digital transversal i aplicar un model d’aprenentatge STEAM a les aules.
Per fer la implementació a l’aula amb el seu alumnat, durant tres mesos els participants tindran accés gratuït a la plataforma Codelearn Classroom. A més, un cop finalitzat el curs, els participants es podran quedar com a regal el Micro:bit que hagin utilitzat.
OBJECTIUS:
— Comprendre les bases de la programació, aplicar-ho a l’aula i extreure’n evidències
— Aplicar les estructures iteratives i funcions en diversos llenguatges de programació
— Identificar estratègies i ritmes de l’alumnat, avaluar el procés d’aprenentatge i aplicar-ho a l’aula
— Crear estratègies en l’ús de la tecnologia, la robòtica educativa i el pensament computacional
— Aplicar la protecció de dades i seguretat informàtica
Continguts i estructura del curs
El curs dura un total de 70 hores que serveixen per acreditar el Nivell B2 de la Competència Digital Docent, s’impartiran 100% en línia i es repartiran al llarg de 24 setmanes. Els horaris de les videoconferències es poden escollir al formulari d’inscripció que trobareu al final de la pàgina. Els continguts s’estructuren en els següents mòduls:
MÒDUL 0 - COMPETÈNCIES DIGITALS BÀSIQUES
— Eines de comunicació, col·laboració i participació
— Aspectes bàsics i bones pràctiques de seguretat a les TIC
— Recomanacions de programari lliure per crear continguts digital
— Presentació de la plataforma Codelearn
— Presentació de la plataforma Prezi i el programa Filmora
MÒDUL 1 - LOGO
— Primers passos a Logo
— Treball de les estructures iteratives a Logo
— Operacions matemàtiques a Logo
— Concepte de funció a Logo
— Funcions amb paràmetres a Logo
— Concepte de variable a Logo
MÒDUL 2 - KAREL E-SPORTS
— Primers passos a l’entorn de programació del llenguatge Karel
— Estructures iteratives a Karel
— Condicionals a Karel
— Concepte de while com a estructura iterativa
— Funcions a través del llenguatge Karel
MÒDUL 3 - PYTHON
— Primers passos a l’entorn de programació Python
— Condicionals a Python
— Concepte de funció sense paràmetres i amb paràmetres a Python
— Concepte de while com a estructura iterativa
— Concepte de for com a estructura iterativa
MÒDUL 4 - PRESENTACIÓ DELS PORTAFOLIS
— Presentació dels portafolis
MÒDUL 5 - RECURSOS DESCONNECTATS I PROGRAMARI LLIURE
— Robòtica educativa a través de la placa Microbit
— Programari lliure i recursos desconnectats
Requisits de certificació
Els requisits per aconseguir la certificació del Nivell B2 de competència digital docent són:
— 80% d’assistència a les classes síncrones
— Completar tots els exercicis dels mòduls 0, 1, 2 i 3
— Creació i presentació del portafoli d’aprenentatge (mòdul 4)
— Realització de les tres activitats proposades al mòdul 5